5 התרגילים הטיבטיים - The 5 Tibetian rites

ב 5 התרגילים הטיבטיים נתקלתי לראשונה באחד מביקורי בהודו. 

זוהי סדרה של 5 תנוחות/תרגילים קצרים שעושים ברצף עם אפשרות למנוחה קצרה בין תרגיל לתרגיל. 5 התרגילים הטיבטיים תורגלו לאורך שנים רבות אצל הטיבטים למטרת שמירה על בריאות טובה וחיזוק הגוף. חלקם מזכירים מאוד תנוחות יוגה מוכרות כמו כלב מביט מעלה ומטה, שולחן וגמל מה שאולי מעיד על השפעה הדדית שהייתה קיימת בין מסורת היוגה למסורות התרגול בקרב הטיבטים. 

מקורם של 5 התרגילים לא ידוע בבירור, ויש טענות שהם בני יותר מ 2000 שנים, הם פורסמו לראשונה במערב בספר שפורסם ב 1939 ע"י פטר קלדר שטוען שפגש איש צבא בריטי שלמד את הטכניקה בטיבט וגילה את כוחה להשבת הנעורים.

התמונה באדיבות darebee.com


מומלץ להתחיל עם מספר קטן של חזרות של כל תרגיל נגיד 3 ובהדרגה ותוך הקשבה ליכולת הגוף להעלות עד ל 21 חזרות של כל תרגיל לביצוע יום יומי, ניתן לעשות את 5 התרגילים הטיבטיים כתרגול נפרד או לשלב עם תרגול יוגה שאתם נוהגים לעשות.

אני מצרף פה סרטון קצר שמדגים את התנוחות למי שמעוניין להכיר.


בהצלחה עם התרגול

אולי יעניין אתכם גם:

ההיסטוריה של עמידת הראש

על תנוחות היוגה - פיתולים

עוד כמה סיבות לשתות שייק בבוקר

במיוחד בחודשי הקיץ אני נוהג לשתות כמעט כל בוקר שייק. 

השייק שלי מבוסס על פירות, אגוזים, גרעינים, ירקות, עלים ירוקים ונבטים בהרכבים משתנים.

אני מוצא שזו דרך טעימה ובריאה להתחיל את היום ולספק לגוף חומרי תזונה חשובים באופן פשוט.

שייק פירות יער


הנה עוד כמה סיבות מדוע כדאי לשתות שייק בבוקר:

  • לכל מי שרוצה לצרוך יותר פירות וירקות זו דרך מצוינת ומהירה להגדיל את צריכתם, לדוגמא לא כולם מצליחים לאכול סלט עלים ירוקים, בשייק זה קל ופשוט לשלב אותם וגם לא מרגישים בטעם שלהם (תלוי בכמות והרכב השייק כמובן).
  • כשיש פירות בשלים או רכים מדי שכבר פחות מתאימים לאכילה בצורה הרגילה אפשר לשים אותם בשייק או להקפיא לשייק עתידי.
  • אפשר להוסיף לשייק כל מיני מזונות על - מזונות עתירים ברכיבים תזונתיים, למשל זרעי פשתן או זרעי דלעת, קקאו נא, אצות, עלי קייל, אבקת מאקה, צ'יה ועוד.. כל אחד בהתאם לטעמו וצרכיו
  • נבטים הם בעיני אחד המזונות הבריאים והטובים ביותר, בשייק אפשר להכניס חופן נבטים נדיב ולדאוג לצריכת הנבטים היומית בלי להסתבך עם זה, וזה עובד גם עם ילדים:) איזה נבטים? אני אוהב בעיקר נבטי חמניה וברוקולי, יש היום בחנויות הטבע מבחר יפה של נבטים ממגדלים שונים, ולחובבי הגינה אפשר גם לגדל נבטים לבד.
  • שתיית שייקים תומכת בניקוי הגוף ויכולה להשתלב טוב בגישה תזונתית המשלבת צומות חלקיים או ניקויים קצרים.
  • יחד עם גלידות, שייקים היא דרך מצוינת לצרוך פירות יער קפואים מסוגים שונים, לפירות יער המון יתרונות תזונתיים, צבע מדהים שיכול להסוות כל מיני דברים ירוקים:) והם סופר טעימים.

אז לחיים ושיהיה לבריאות




2 ציטוטי יוגה להשראה על המיינד

והנה שני ציטוטי יוגה נוספים משני טקסטים חשובים מעולם היוגה, האתה יוגה פרדיפיקה והבהגווד גיטה.
שניהם עוסקים במיינד (קשה למצוא מילה מתאימה בעברית), החלק החושב והמודע שלנו.
היוגה עוסקת רבות באיך להשתמש במיינד, ואיך להפוך אותו לכלי שתורם להתפתחות שלנו ולא למשהו ששולט בנו.
תרגול עקבי וממושך של יוגה ומדיטציה יכול לעשות טרנספורמציה במיינד.
שנחיה במיינדפולנס ובשמחה.



אולי יעניין אתכם גם:

על תודעה, מחשבות וריכוז

כוחה המרפא של התודעה

המשל של נראדה - הדרך לשחרור

במשל הזה נתקלתי בספר Raja Yoga של Swami Vivekananda, אביא אותו כאן בתרגום חופשי שלי מאנגלית.

היה פעם קדוש יוגי גדול בשם נראדה, הוא נהג לטייל בכל העולם. יום אחד עבר בתוך יער וראה אדם שישב במדיטציה זמן כה רב עד שהנמלים בנו תל סביב גופו. 

האדם אמר לנראדה, "לאן אתה הולך?" 

נראדה השיב "אני בדרכי לגן עדן"

"אז שאל את אלהים מתי הוא יחוס עלי ואגיע לשחרור"

בהמשך דרכו נתקל נראדה באדם נוסף, הוא קפץ סביב, שר, רקד ואמר

"הו נראדה, לאן אתה הולך?" קולו ותנועתו היו פראיים

נראדה ענה "אני בדרכי לגן עדן"

"אז תשאל מתי אהיה חופשי"

נראדה המשיך בדרכו, ובחלוף הזמן הזדמן שוב לאותה הדרך, ופגש שוב באותו אדם המודט עם תל הנמלים סביבו, הוא שאל

"נראדה, האם שאלת את האל לגבי?"

"אכן"

"ומה הוא אמר?"

"הוא אמר שתגיע לשחרור עוד 4 לידות מחדש"

האדם החל להתייפח ואמר "עשיתי מדיטציה כל כך הרבה ועדיין נותרו לי עוד 4 לידות מחדש!"

נראדה המשיך לאדם השני

"האם שאלת את שאלתי?"

"כן, האם אתה רואה את עץ התמרינד?  עלי לומר לך שכמו מספר העלים שעל העץ, כך הפעמים שעליך להיוולד מחדש ואז תגיע לשחרור"

האדם החל לרקוד בשמחה ואמר "אגיע לשחרור לאחר זמן כה קצר!"

באותו הרגע קול נשמע "בני, אתה תזכה לשחרור בזה הרגע"

זה היה הפרס על התמדתו, שמחתו במה שיש ונכונותו להמשיך לתרגל בסבלנות, ומסר על הדרך לשחרור.


נראדה הקדוש היוגי - מתוך ויקיפדיה





חלב זהוב - מתכון טבעוני ומחזק , מעולה לחורף

לאחרונה אני שותה הרבה חלב כורכום - חלב זהוב - Golden milk.

החלב הזהוב הוא משקה נפוץ בהודו, שם נהוג לשתות אותו על בסיס חלב פרה, אני שותה אותו טבעוני על בסיס חלב קוקוס/אורז/שקדים, הוא בריא, טעים, אנטי דלקתי, מחזק את המערכות ועוזר במניעת מחלות שונות.

עוד כמה מעלות של המשקה הזה: הכורכום עשיר בנוגדי חמצון, הכורכום יכול לעזור בכאבי מפרקים , מספר מחקרים מצאו שכורכומין יכול לעזור בשיפור מצב הרוח והתמודדות עם דיכאון, מחקרים על קינמון, ג'ינג'ר וכורכום מצאו קשר בין צריכתם לשיפור בריאות הלב, למשקה תכונות אנטי ויראליות ואנטי בקטריאליות ועוד..

המתכון הבסיסי מאוד פשוט

מצרכים

  • 2 כוסות של של חלב טבעוני 
  • אצבע של שורש כורכום מגורד או חתוך לגפרורים (או ככפית אבקת כורכום למי שאין)
  • כמה פרוסות/גפרורים של ג'ינג'ר - זנגביל ,או חצי כפית של אבקת ג'ינג'ר
  • קמצוץ קטן של פלפל שחור אשר נחשב כעוזר לספגית הכורכום בגוף באופן יעיל יותר
  • למעוניינים, המתקה עם דבש/סילאן/מייפל/מולסה וכו
הכנה:
  1. בסיר קטן או קלחת לערבב את כל המצרכים למעט הממתיק/דבש
  2. לחמם על אש בינונית עד שמתחיל לרתוח ולבעבע
  3. להנמיך לאש קטנה ולהמשיך לבשל 3 דקות
  4. לסנן, להוסיף המתקה במידת הצורך, לערבב, ולשתות חם
הערות ותוספות
  • עבור החלב, ניתן לשלב חלב שקדים/אורז עם חלב קוקוס בהתאם לטעם ולמרקם הרצויים, ניתן גם לדלל עם מים כדי לקבל משקה פחות סמיך ושומני
  • אפשר להוסיף קצת קינמון / ליקוריש למשקה
  • למי שאין כורכום וג'ינג'ר אפשר להשתמש בתיון מתאים
  • את כמויות הג'ינג'ר והכורכום אפשר להפחית או להעלות בהתאם לטעם המתקבל והעדפה אישית
  • אפשר להוסיף כפית של שמן קוקוס לאחר ההכנה

חלב כורכום בריא וטעים

אולי יעניין אתכם גם:

עוד על חיים בפשטות ומינימליזם

לאחרונה יצא לי שוב לחשוב ולקרוא על נושא החיים בפשטות - מינימליזם. 

אולי גם בהשפעת השהייה הרבה בבית בזמן הקורונה עולה רצון לרענן את הבית, לשחרר דברים ומקום, להבין מה אתה באמת צריך.

המינימליזם הוא רעיון חשוב ביוגה, ומופיע דרך היאמה אפריגרהא אשר מדברת על הסתפקות במועט, אי רכושנות ואי היצמדות לחפצים ורעיונות, זה משתלב יפה ברוח המינימליזם שלשמחתי מתחילה לתפוס יותר מקום בתרבות המערבית היום. כמו דברים אחרים, להפנים את זה לתוך חיי היום יום לוקח זמן וכוונה, לחלקנו זה שינוי משמעותי ביחס לחיים לפיהם גדלנו וחונכנו ודורש ויתורים לא פשוטים, ולכל אחד יש את הדברים שקשה לו לוותר עליהם.

 הנה קטע רלבנטי שקראתי לא מזמן בספר המומלץ של סטיבן פולדר - ערות בחיי היום יום.

"הנטייה האינסטינקטיבית שלנו למלא את חיינו בעוד ועוד מהווה פעמים רבות בריחה מפני חוסר סיפוק קיומי בסיסי. אנו קונים מוצרים מתוך תגובתיות אוטומטית והשיח החברתי מעודד התנהגות זו, כך שקשה לדמיין דרך אחרת. אנו משוכנעים שאם נצליח להשיג את המכונית, דירה, החופשה או המחשב האלה נהיה מאושרים. והם אכן יכולים להסב לנו עונג, אבל רק לזמן קצר, כי אושר עמוק טמון בהוויה ולא בקניין.... אם נשתחרר מהררי הרכוש שצברנו נוכל להתפנות לעניינים חשובים יותר. רכוש זה יכול להיות קניינים גשמיים הנערמים אל על, אשר אנו נדרשים לדאוג להם בלי הרף, או קניינים מנטליים - רעיונות, נאמנויות והשקפות עולם המייצרים מהומה פנימית רבה. אם נרפה מעט אולי נגלה שאין צורך להיאחז ברכושנו כדי להרגיש שאנו חווים את החיים במלואם."

למי שרוצה עוד על נושא המינימליזם , הנה שני קישורים לסרטי דוקו בנטפליקס בנושא המינימליזם

The Minimalists

Minimalizm

יש לא מעט בלוגים ואתרים הן באנגלית והן בעברית שמתעסקים בנושא, מוזמנים לשוטט

פחות זה יותר - פשטות מרצון




Joga Pradipika - תנוחות יוגה

הפעם כמה תמונות מטקסט היוגה joga pradipika שנכתב בשנת 1737, במאה ה 18. 

זהו טקסט האתה יוגה שמתאר 84 תנוחות יוגה - רובן תנוחות ישיבה, ובנוסף טכניקות נשימה, מדיטציה, טיהור ועוד.

כמאה שנים אחרי כתיבתו הראשונית של הטקסט נוספו לו איורים יפים ומרשימים של תנוחות היוגה.

הטקסט הזה מייצג תקופה שבה החלה התרחבות ענפה של מספר תנוחות היוגה וייצוגם בטקסטים.

תנוחת הלוטוס Padmasana

  כפיפה קדימה Pashimotanasna 

תנוחת הטווס Mayurasana

עמידת ראש Kapali asana

אולי יעניין אתכם לקרוא גם:

המקורות וההיסטוריה של עמידת הראש

10 היאמות לפי קרישנמצ'ריה