עוד סיבה לאכול שוקולד מריר - להגדלת מספר תאי הגזע בגוף

 לכל מי שעוד תוהה האם זה טוב לאכול שוקולד (הכוונה לשוקולד מריר ועם אחוז קקאו גבוה) הנה עוד סיבה.

מחקר שבדק השפעה של שתיית משקה קקאו פעמיים ביום במשך חודש מצא שאצל המשתתפים אשר שתו מהמשקה מספר תאי הגזע הוכפל וזרימת הדם השתפרה באופן משמעותי. למה תאי הגזע כל כך חשובים? בגלל שהם משמעותיים לתהליכי בנייה מחדש בגוף. מחקר זה מצטרף לעוד מחקרים אשר מצאו השפעות חיוביות של צריכת שוקולד איכותי עם אחוז קקאו גבוה על מערכת הלב, אוכלוסיית החיידקים הטובים בגוף, הפחתת סטרס ודלקתיות בגוף והגנה על ה DNA.

חוץ מלאכול את השוקולד המריר כמו שהוא אפשר להכין משקאות קקאו שונים וקינוחים שמבוססים על קקאו טבעי או שוקולד מריר עם אחוז קקאו גבוה, הנה למשל מתכונים של: כדורי אנרגיה שוקולדיים, בראוניז שוקולד raw.

למתעניינים מצורף סרטון קצר עם דר William Li  חוקר וסופר שמתעסק בתחום אשר מסביר את הנושא.


אולי יעניין אתכם גם:

למה חשוב לאכול סיבים תזונתיים

למה כדאי לאכול גרעיני דלעת (גם בשביל החלבון)


בישול תפוחי האדמה שלנו - מתכון להתמודדות עם כעס

במשל הזה לניהול כעסים נתקלתי בספר המומלץ של טיך נאת האן - השלום הוא בכל צעד.

הרעיון הוא כיצד להשתמש בהתבוננות מודעת כדי להתמיר את אנרגיית הכעס לאנרגייה של הבנה וחמלה.

"אנחנו לא יכולים לאכול תפוחי אדמה חיים, אנחנו יודעים שצריך לבשל אותם, לכן מניחים אותם בתוך סיר מים, מכסים ומציבים על האש לבישול. האש במשל הזה היא המודעות ותרגול נשימות מודעות אל הכעס שלנו, המכסה מסמל את יכולת הריכוז שלנו לה אנו זקוקים כדי להישאר עם התרגול ולא לברוח למשהו אחר, וכך עם הסיר על האש, מתחיל השינוי, המים יתחממו וירתחו ונשאיר את תפוחי האדמה עד שיתבשלו, לאחר זמן מה נרים את המכסה ונריח משהו שונה, תפוחי האדמה עברו בישול, נוכל לאכול אותם, הכעס השתנה למשהו אחר."

אולי בפעם הבאה שאנחנו כועסים על משהו או מישהו נוכל להיזכר לרגע בתפוחי אדמה מבושלים, להירגע ולחייך..

וגם לתרגל נשימה מודעת ומרגיעה יכול מאוד לעזור בניהול כעסים.

תפוחי אדמה לפני בישול - באדיבות ויקיפדיה

אולי יעניין אתכם לקרוא עוד:

נשימת קופסא

5 רמות מחשבה וריכוז לפי היוגה


צחוק הוא אחד מתרגילי הנשימה הטובים ביותר

 מתי בפעם האחרונה צחקתם טוב?

במציאות חיים לא פשוטה כמו שאנו חווים בישראל בפרט,  ובחיים בוגרים רציניים ומלאי מטלות ומשימות ככלל, לא תמיד יש מקום, רצון וזמן לצחוק בריא ומשחרר. חוץ מההיבט החשוב של ביטוי שמחה וחיות לצחוק יש גם ערך בריאותי גדול מאוד בעבודה עם הסרעפת - שריר הנשימה הגדול שנמצא בין חלל הבטן לחלל בית החזה.

נתקלתי לא מזמן בקטע בנושא מתוך הספר The well lived life והנה תרגום חופשי שלו:

"בגוף הצחוק משמש למטרה חשובה, הוא באופן די מילולי מדגדג את בלוטות האדרנל. הסרעפת ממוקמת בדיוק מעל בלוטות האדרנל אשר מהוות בית לתגובתיות, פחד, כעס, אפאתיות ושנאה. כאשר אנחנו צוחקים אנחנו מכווצים ומשחררים את הסרעפת. זה נותן טלטול קטן לבלוטות האדרנל שאני חושבת עליו כמו דגדוג. מניסיוני בלוטות האדרנל מקבלות הקלה עם ההזמנה להרפות ולשחרר."

זה מזכיר לי עם חיוך שאי שם לפני מספר שנים טובות כשעבדתי על הסרעפת יותר באינטנסיביות בגלל עניינים רפואיים שהיו לי עם הקול, התחלתי לתרגל יוגה צחוק למשך תקופה והצטרפתי כמה פעמים ל"קבוצת צחוק", קבוצת אנשים שהיו נפגשים אונליין למטרה אחת בלבד והיא לצחוק, זה מתחיל מלאכותי ובאיזשהו שלב מדבק ופשוט צוחקים יחד.

לצחוק יש עוד מעלות בריאותיות למשל, הוא מקרב בין אנשים, משפר את מצב הרוח, מגן מפני השפעות של לחץ, מקל על כאבים, עוזר להתמיר רגשות קשים, ומפעיל את שרירי הפנים:)

אז אולי זו הזמנה ותזכורת שאפשר לתרגל את הסרעפת גם בצורות אחרות ושחשוב מדי פעם לפנות מקום לצחוק.

רוצים לצחוק? הנה כמה רעיונות:

  • מלחמת דגדוגים עם אחד הילדים
  • לצפות בסדרה, מופע סטנדאפ או סרטונים מצחיקים
  • נסו לצחוק באופן מלאכותי ו"מוגזם" כתרגול
  • חפשו אנשים מצחיקים מסביבכם ושמעו קטע


פסל של תינוק בודהה צוחק מאמזון


אולי יעניין אתכם לקרוא גם:



המלצה על הזמרת Jai Jagdeesh

 המלצה על אמנית המנטרות Jai Jagdeesh ובפרט על האלבום שלה  I Am Thine

מצרף פה שני שירים מתוך האלבום שלה (קישור ליוטיוב), ואפשר למצוא את כולו באפליקציות המוסיקה השונות.




אולי יעניין אתכם לדעת עוד על המנטרות:

הגאיטרי מנטרה Gayatri Mantra

המנטרה Sa Ta Na Ma


תנוחת הגמל Ustrasana

תנוחת הגמל היא כפיפה אחורה במנח על הברכיים. 

היא תנוחה חזקה, מעניינת ומועילה מאוד לגוף, במיוחד לאלו היושבים הרבה במהלך היום.

תנוחת הגמל 1 - בהונות למטה להגבהת העקבים

בין מעלות התנוחה:

  • בניית ביטחון בגוף ובתחושת המרכז
  • שיפור היציבה
  • חיזוק השרירים האחוריים (גב, ישבנים, ירכיים)
  • מתיחת הבטן והמותניים
  • פתיחת הלב
  • חיזוק הריאות ובלוטת התריס
 
תנוחת הגמל 2 - ידיים לצידי הרגליים
 
כמה הנחיות וטיפים לתנוחה:
  • נסו לכבד את הגב התחתון והצוואר בתנוחה, לשמור על אורך, ריווח ותמיכה ואם צריך להיות במקום "קל" יותר
  • להיעזר במגע של הרגליים מטה בקרקע ליצירת השתרשות והתארכות
  • ננסה להרגיש את השכמות לתוך הגב ואת תנועת הצלעות והחזה קדימה ומעלה
  • נגלגל כתפיים לרוטציה החוצה (אגודלים החוצה)
  • אחרי כפיפות אחורה מומלץ להיעזר בתנוחות פיתול כדי לשחרר ולאזן את הגוף
תנוחת הגמל 3 - ידיים על העקבים, גוף באלכסון אחורה

ואריאציות לתנוחה:
  • אפשר לנסות את תנוחת הגמל עם בהונות למטה להגבהת העקבים והפעלת הרגליים, כמו בתמונה 1
  • לא חייבים להגיע עם הידיים לכפות הרגליים, אפשר להניח אותם לצד או על הירכיים/ישבנים, כמו בתמונה מס 2
  • אפשר להיעזר באביזרים לתמיכה, למשל הגבהה: בלוק או בולסטר כמו בתמונה מס 4 להניח את הידיים, או שמיכה למטרת ריפוד מתחת לברכיים
  • ניתן להיות עם מבט למעלה וסנטר פנימה כדי להקל על הצוואר ולהאריכו , או ראש ומבט אחורה לפתיחה חזקה יותר

תנוחת הגמל 4 - תמיכה של בולסטר לידיים





אולי יעניין אתכם לקרוא גם:


קטע מתוך הספר המומלץ של טיך נאת האן - השלום הוא בכל צעד

 העדר  מטרה

במערב כולנו מכוונים להשגת מטרה. אנו יודעים לאן אנו רוצים להגיע ואנו מאוד מכוונים להגיע לשם. זה אולי מועיל, אבל לעתים קרובות אנו שוכחים ליהנות בדרך לשם.

בבודהיזם יש מלה שפירושה "העדר משאלה" או "העדר מטרה", הרעיון הוא שאינך מציב משהו לפניך ורודף אחריו, משום שכל הדברים נמצאים כבר כאן, בתוכך. כשאנו מתרגלים מדיטציה בהליכה, איננו מנסים להגיע למקום מסוים. אנו רק צועדים צעדים שלווים ומאושרים. אם נמשיך לחשוב על העתיד, על מה שנרצה להגשים, נאבד את צעדינו. זה נכון גם לישיבת המדיטציה. אנו יושבים רק כדי ליהנות מישיבתנו, איננו יושבים כדי להגיע למטרה כלשהי. זהו דבר חשוב למדי. כל רגע של ישיבת מדיטציה מחזיר אותנו אל החיים, ועלינו לשבת בדרך שניהנה מישיבתנו במשך כל הזמן שאנו עושים זאת. בין אם אנו אוכלים תפוז, שותים כוס תה, או מודטים בהליכה, עלינו לעשות זאת בדרך של "העדר מטרה".

לעתים קרובות אנו אומרים לעצמנו, "אל תשב ככה סתם, עשה משהו!", אבל כשאנו מתרגלים מודעות, אנו מגלים משהו לא רגיל: אנו מגלים שהההפך מזה יכול להיות מועיל יותר: "אל תעשה משהו, שב!" עלינו ללמוד לעצור מזמן לזמן כדי לראות בבהירות. תחילה תיראה אולי העצירה כמין התנגדות מסוימת לחיים המודרניים, אבל אין זה כך. אין זו סתם תגובה; זוהי דרך חיים. ההישרדות של האנושות תלויה ביכולתנו לחדול מריצתנו.. "עצירה" איננה רק עצירת השלילי, אלא מתן מקום לריפוי חיובי. זוהי מטרת התרגולת שלנו - לא להימנע מן החיים, אלא להתנסות ולהוכיח שהאושר בחיים אפשרי עכשיו וגם בעתיד.


הנזיר טיך נאת האן

טיך נאת האן היה נזיר בודהיסטי ויאטנמי, סופר, משורר, פעיל שלום וסביבה. את רוב חייו בילה בגלות מויאטנם בעיקר בצרפת שם הקים את מרכז וקהילת Plum Village המוקדשת לעקרונות הבודהיזם המעורב, אי אלימות וצדק חברתי. הוא כתב עשרות ספרים ונחשב לאחד הנזירים הבודהיסטיים המפורסמים והמשפיעים ביותר. נפטר בינואר 2022 בגיל 95.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם:

המשל הבודהיסטי על שני הנזירים

על גנדי - חייו ועקרונותיו


כמה מילים של רבינדרנת טאגור - הפילוסוף והמשורר ההודי

 טאגור היה משורר, סופר, אמן ופילוסוף הודי שהשפיע רבות ועיצב את התרבות הבנגאלית וההודית בהודו של תחילת המאה ה 20. ב 1913 היה לראשון מחוץ לאירופה והמשורר הראשון שזכה בפרס נובל לספרות, ונפטר בשנת 1941.

טאגור - תמונה באדיבות ויקיפדיה

יש לו הרבה מילים, ציטוטים וכתבים ואתם מוזמנים לשוטט ולקרוא עליו ואותו, אצרף כאן כמה ציטוטים קצרים שלו שאהבתי בתרגום חופשי שלי מאנגלית:

"אי אפשר לחצות את הים רק מלעמוד ולהסתכל על המים"

"זה פשוט מאוד להיות שמח אבל קשה מאוד להיות פשוט"

"אל תגביל ילד למה שאתה יודע כי הוא נולד בזמן אחר"

"הפרפר סופר לא חודשים אלא רגעים ויש לו מספיק זמן"


והציטוט שמופיע גם פה למטה לצד התמונה שלו

"מי ייתן ונתפלל לא להיות מוגנים מפני סכנות אלא להיות חסרי פחד כשאנו מתמודדים איתן"

קריאה נעימה


באדיבות Rapidleaks


ואולי יעניין אתכם גם:

עוד ציטוטי יוגה ובריאות

על סוואמי ויווקננדה