זיהוי הבערות - קטע מתוך הספר של הדלאי לאמה

אני מביא כאן קטע מהספר: כיצד לראות את עצמך כפי שהנך באמת של הדלאי לאמה שיצא בעזרת עמותת ידידי הדהרמה.

הערה: אינני בטוח מאיזו מילה בספר המקורי תרגמו את המילה בערות, בעולם היוגה משתמשים במילה AVIDYA שפירושה אי ידיעה, בורות, או תפיסה והבנה מוטעות של המציאות. הדרך הרוחנית הן בבודהיזם והן בעולם היוגה עסוקה בפיתוח ראייה צלולה יותר של המציאות והבנה של איך אנו רואים את המציאות באופן שגוי ומה קיים באמת מתחת לחזות הדברים, בחלק זה האחרון יש הבדל בין מסורות יוגה שונות ומסורת הבודהיזם.

זיהוי הבערות

כדי להצליח לפתח תובנה חודרת, ראשית צריך לזהות את הבערות. הבערות בהקשר זה אינה רק חוסר ידע, היא תפיסה מוטעית פעילה של טבע הדברים. היא מניחה בטעות שיצורים חיים ותופעות קיימים בפני עצמם, מכוח עצמם, מתוקף טבעם. לא קל להבין את הרעיון הזה, אבל חשוב מאוד לזהות את התפיסה הלקויה הזאת, משום שהיא המקור לרגשות עוכרים כמו תשוקה ואיבה. בבודהיזם אנו מדברים שוב ושוב על הריקות, אבל אם אינך רואה כיצד האנשים טועים לחשוב שהדברים קיימים מעצם טבעם, באופן אינהרנטי, אי אפשר להבין את הריקות. צריך לזהות לפחות באופן גס, את התפיסות השגויות שאתה נוטה להטיל על התופעות בטרם תוכל להבין את הריקות הקיימת במקום התפיסות האלה. ההבנה כיצד אתה מתקיים למעשה, מי אתה באמת ללא הציפוי של דמיונות שווא, היא הנושא העיקרי של ספר זה.

כל השיעורים הרבים שלימד הבודהה מיועדים להשגת חירות ממעגלי הקיום - מתנועתם האינסופית מתקופת חיים אחת למשנה והשגת ידיעת כל. הבערות היא שורש כל מכשול בדרך למימוש הישגים אלה. היא כובלת אותנו לסבל, ולכן יש לזהותה בבירור. לשם כך עלינו לבדוק כיצד התכונה השקרית הזאת של הדברים, כאילו שהם קיימים מעצם טבעם, נתפסת על ידי התודעה, כיצד התודעה מקבלת את הטעות הבסיסית הזאת וכיצד התודעה מבססת עליה רעיונות רבים כל כך.

הבערות אינה רק שונה מידע, היא היפוכו של הידע. המדענים מספרים לנו שככל שנבחן דבר מה מקרוב יותר, גדלים הסיכויים שנמצא רק חלל ריק. הבערות, המתבססת על חזות התופעות, מטילה על אנשים ועל דברים נופך של מוחשיות שאינו נמצא שם. הבערות גורמת לנו להאמין שהתופעות קיימות באיזשהו אופן מהותי. נדמה לנו שמה שאנו רואים סביבנו קיים באופן עצמאי, שקיומו אינו תלוי בגורמים אחרים, אבל זה לא המצב. אנו מייחסים לאנשים ולדברים שסביבנו מעמד מוגזם, ולכן נגררים לסוגים שונים של רגשות מופרזים שבסופו של דבר פוגעים בנו ובזולתנו. 

זיהוי החזות הכוזבת של הדברים והכרה בהסכמה האילמת שלנו לתעתוע הזה הם הצעדים הראשונים לקראת ההבנה הנכוחה שאתה ויצורים אחרים, וכל יתר המושאים, לא קיימים באופן שהם נראים לך, לא באופן כה מוצק ועצמאי. במהלך הלמידה שתאפשר לך להעריך באופן מדויק יותר מי אתה באמת, עליך להכיר בפער בין האופן שבו התודעה שלך תופסת אותך ובין האופן שבו אתה מתקיים למעשה. אותו דבר נכון לאנשים אחרים ולכל יתר התופעות בעולם.

ספרו של הדלאי לאמה

אולי יעניין אתכם לקרוא גם:

קטעים מכתביו של סוואמי ויווקננדה

10 ערכי היאמות ביוגה