איך נעזור לילדינו לאכול יותר ירקות

ילדים רבים לא מעוניינים וחלקם אף מתנגדים בתוקף לאכול ירקות ופירות. לעתים זה עניין של קושי עם הטעמים או המרקם, לעתים זה קשור לבעיית אכילה או בעיה בריאותית אחרת, לעתים זה פשוט הרגל שנוצר דרך למידה מהתייחסות הסביבה לאוכל או כתגובה להורים. הורים אשר מעוניינים בבריאות הילדים צריכים להשקיע מחשבה ובעיקר עשייה כדי לבנות תזונה בריאה, עדיף להתחיל מגיל צעיר, אבל אף פעם לא מאוחר. לא משנה באיזה גישת תזונה אתם נוקטים, כנראה שתרצו שירקות יהיו חלק מהתפריט.

כדי לעזור אני מצרף כמה טיפים מעשיים להורים לגבי הכנסת ירקות לתפריט:

  • הכי חשוב - דוגמא אישית, הילדים לומדים הרבה ממה שהם רואים אותכם עושים ופחות ממה שאתם אומרים להם לעשות, אי אפשר לצפות מילד לאכול ירקות אם הוא מרגיש מאחד מההורים שזה "עונש" או "פחות שווה" ורואה שההורים עצמם לא אוכלים ירקות. יהיה פשוט בהרבה לילדים לאכול ירקות אם זה משהו שמקובל בבית ואם ההורים ושאר בני המשפחה אוכלים ירקות באופן קבוע ונהנים מזה.
  • השתמשו בירקות בעלי טעם מתוק אליהם ילדים עשויים להתחבר יותר בקלות. למשל: בטטה מבושלת, גזר, קלחי תירס, פלפל אדום, עגבניות שרי ועוד.
  • לגוון ולא להתייאש, יש המון סוגי ירקות והמון דרכי בישול והכנה. חשוב להמשיך ולנסות ולשדר לילד שגם אם בעבר הוא לא אהב ירק מסוים הוא (וגם אתם - חזרה לסעיף הקודם) תמיד יכולים לנסות שוב. גוונו בירקות ובצבעים שלהם, גוונו בשיטת ההכנה, גוונו בצורת הגשה, בלי לעשות מזה ביג דיל, לדאוג שיהיו אפשרויות לילד על השולחן, כדי שבבוא הזמן יוכל לטעום דברים חדשים.
  • הכניסו את הירקות בתוך מנות שהילד יאהב. כך הילד יקבל את הירקות בלי להרגיש שהוא "אוכל ירקות" ואולי עם פחות חיכוכים והתנגדות. למשל: מרק עם ירקות, קציצות או לביבות של ירקות ותוספות שונות, שייק של קצת ירקות ופירות מתוקים, פיצה ביתית עם תוספות ועוד..
  • הכניסו משחקיות והנאה לתוך חווית האוכל. זה רלבנטי בעיקר לקטנים אבל לא מזיק גם עם ילדים גדולים יותר, תנו להם לעזור בבישול והכנה, קחו אותם יחד איתכם לשוק, גדלו ירקות באדניות או בגינה, חיתכו ירקות בצורות מצחיקות והשתמשו בהם לצייר פרצוף, נסו שתהיה אווירה זורמת ולא נוקשה מדי בזמני הארוחות וחשבו על דרכים נוספות יצירתיות לגיוון התזונה ולהנאתכם.
  • אל תכפו ואל תתערבו/תעירו יותר מדי, זה לרוב לא עובד לטווח ארוך ויכול לצור אפקט הפוך של רתיעה והימנעות מצד הילד ולסבך את העניינים. נסו להשקיע בבניית יחסים בריאים אחד עם השני ועם האוכל גם במחיר של ויתור זמני על מה שהייתם רוצים שיקרה, יחד עם זאת המשיכו לנסות ביצירתיות ובעקביות.


במידה ויש קשיים מתמשכים בנושא התזונה אפשר ומומלץ לפנות לאיש מקצוע או להיעזר בקבוצה רלבנטית כדי לקבל עוד ידע וניסיון בנושא

בתיאבון