מתיחות צידיות - תנוחות יוגה

תנוחות יוגה צידיות, כאלו שבהן מותחים את צד הגוף, חשובות מאוד לבריאות שלנו.

בין המעלות של התנוחות הצידיות:

  • תמיכה במערכת העיכול
  • חיזוק ומתיחת שרירי יציבה בגוו
  • פתיחת הצלעות ואיתן מערכת הלב והנשימה
  • ביסוס תחושת המרכז וחווית שני צידי הגוף
  • חיזוק ומתיחת השרירים החיצוניים ברגליים, בידיים ולאורך הגוף
  • הזרמת נוזלי הלימפה בגוף וע"י כך תמיכה במערכת החיסון
יש מגוון גדול מאוד של מתיחות צידיות ביוגה, או ואריאציות צידיות לתנוחות בסיסיות דרכן אפשר לחקור את התנוחה בכל מיני רבדים ולהתמקד באזורים שונים בגוף.

אצרף כאן שלוש דוגמאות של תנוחות צידיות נפוצות

מתיחה צידית בעמידה

מעמידת המוצא שלנו טדאסנה - עמידה יציבה עם מרחק נוח בין הרגליים, אנו נוטים ומתארכים לצד אחד ושולחים יד מעבר לראש. ניתן לעשות זאת עם יד נגדית על המותן כמו בתמונה או בואריאציה אחרת. מומלץ לשמור במהלך התנוחה על השתרשות טובה ברגליים, חיבור למרכז הגוף (אזור הבטן התחתונה), ונשימה רגועה עם דגש על פתיחת שרירי הצלעות בצד הנמתח.

מתיחת יוגה - על הצד

מתיחת הצד בישיבה מזרחית

זוהי מתיחה פשוטה ונעימה בישיבה שמומלץ לשלב כחלק מרצף תנועות בישיבה אשר יכול לכלול גם כפיפה קדימה, פיתול ופתיחה למעלה/אחורה. כפי שאפשר לראות בתמונה, יד אחת תומכת מטה בקו הישבן פחות או יותר, ויד שניה נשלחת מעבר לראש. המבט יכול להיות מופנה קדימה או בעדינות ניתן לסובב את המבט לעבר הזרוע העליונה. יש להיעזר בהשתרשות עצמות הישיבה כקונטרה להתארכות החוצה.


מתיחה צידית בישיבה


תנוחת פרשווקונאסנה - מתיחה צידית תוך מנח רגליים של תנוחת הלוחם

ניתן לעשות אותה כמו בתמונה עם יד אחת מונחת לצד כף הרגל, אופציה פשוטה ונגישה יותר היא להניח את האמה על הירך. בתנוחה הזו אפשר להרגיש היטב את התארכות צד הגוף מכף הרגל עד לאצבעות כף היד כמו גם לעבוד על חיזוק והגמשת הרגליים. מוזמנים לקרוא עוד משהו שכתבתי על תנוחת היוגה פרשווקונאסנה



מומלץ לשלב בכל תרגול יוגה עבודה על תנוחות צידיות וליהנות מהן.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם: