משל או מודל המרכבה מגיע מהקאתה (katha) אופנישד - אחת מהאופנישדות - טקסטיים יוגיים פילוסופיים עתיקים.
הקאתה אופנישד נכתב לפי הערכות בין המאה ה 5 לפנה"ס למאה ה 1 לפנה"ס.
הטקסט עוסק במהות האטמן (העצמי), ובשאלות קיומיות נוספות דרך שיח בין הנער נשיקטה ואל המוות יאמה.
מודל המרכבה מציע דרך להסתכל על מבנה הגוף/הנפש/נשמה של האדם ודרך כיצד עלינו להתנהל בעולם כדי להתקרב למצב של חופש ואחדות.
הנה תרגום שלי מאנגלית:
"דע את האטמן (העצמי) כאדון המרכבה,
את הגוף כמרכבה עצמה,
האינטלקט המבחין כנהג המרכבה והמיינד כמושכות.
החושים אומרים החכמים הם הסוסים.
תשוקות אנוכיות הן הדרכים בהם הם רוכבים.
כאשר העצמי מבולבל עם הגוף, המיינד והחושים,
הוא נראה כנהנה מעונג וסובל מכאב.
כאשר אדם לוקה באבחנה והמיינד שלו לא מתורגל,
החושים רצים בכל מקום כמו סוסי פרא.
אבל הם מצייתים למושכות כמו סוסים מאומנים
כאשר לאדם יש יכולת אבחנה ויכולת התמקדות של המיינד."
לפי המודל הזה, עלינו, כנוסע/אדון המרכבה, בעזרת האינטלקט ששולט במיינד ששולט בחושים להוביל את עצמנו בדרך העולם ולא לתת לתשוקות האנוכיות להחליט בשבילנו. על מנת לעשות זאת עלינו לתרגל את המיינד ואת יכולת האבחנה שלנו ואת המשמעת העצמית שלנו ונוכל כך לתמוך בהתקדמות רוחנית והתקרבות למטרות העילאיות של החיים.
מרכבת הסוסים של קרישנה וארג'ונה |
אולי יעניין אתכם לקרוא גם:
על האדם הטוב לפי הבהגוואד גיטה
על גנדי, חייו ועקרונותיו לשינוי