ים המלח - הפלא הבריאותי

לצערי ים המלח לא זכה להיכלל ב 7 המנצחים של התחרות של פלאי הטבע העולמי, אך כבודו במקומו מונח והרבה בשל בשל סגולותיו המרפאות והמחדשות.
יצא לי בשבוע שעבר להיות בים המלח ונזכרתי שוב עד כמה הוא יכול לתרום לבריאותנו, אני זוכר שכשהייתי קטן, לא אהבתי להגיע לים המלח. עבור ילד להיות ליד מקווה מים שאי אפשר לקפוץ בו או לשחות, ושכל פצע וחתך או נגיעה קטנה בעיניים שורפים, זה לא תענוג גדול. עם השנים משהו השתנה וכיום אני נהנה לבוא לים המלח בכל הזדמנות שנופלת בחיקי, ים המלח כידוע עוזר במגוון בעיות בריאות ובפרט בעיות מפרקים, עור ונשימה ומגיעים אליו מבקרים מכל העולם להבריא ולהירפא אך על אלו אין כוונתי להרחיב הפעם, אלא לצרף שלושה רשמים "בריאותיים" מהביקור.

·         לצוף ולנוע בחוסר משקל זו חוויה מדהימה. כוח הכבידה מפעיל עלינו לחץ מתמשך שעם השנים "מוריד אותנו למטה", גם החיים והאתגרים אשר בדרך שמים עלינו משקל לא קטן לפעמים, אבל במים ובמיוחד בים המלח ובברכות מלח המאזן משתנה. לפתע כל אדם, לא משנה כמה כבד או מוגבל תנועתית הוא, יכול ליהנות מתחושת חוסר משקל, לצוף ולנוע. המים השומניים והחמימים מעניקים תחושה תומכת ומכילה, ואולי מזכירים לגוף את החוויה כעובר, וכך מתאפשר לנו לבדוק את טווחי התנועה שלנו, להרפות את השרירים ולתת למים לשאת אותנו. אני חסיד גדול של שהייה ותנועה במים ככלי מלמד ומרפא ובים המלח כפליים.
תנוחות לוטוס בציפה - יוגה בים המלח

·         יצא לי לשהות בבית מלון חביב שמאכלס בעיקר אנשים מבוגרים, חלקם לא במצב בריאותי מדהים וזה ניכר במראה וביכולות התנועה שלהם. זה אולי לא תענוג גדול לפגוש זקנה וחולי כשאתה בחופש, אבל כפי שהבודהה עבר את ההתעוררות שלו לאחר שנפגש בתלאות החיים: עוני, זקנה, מחלה ומוות, כך אני חושב שזו תזכורת טובה עבורנו מדוע חשוב לשמור על הבריאות ולהשקיע בה בפרט כאשר אנו נפגשים בכאלו אשר מצבם לא כזה. יצא לי לראות לאורך השנים אנשים מבוגרים אשר השקיעו בבריאותם הפיזית והנפשית לאורך השנים ונראים ומתפקדים בצורה מדהימה לגילם, דוגמא קטנה שרצה בפייסבוק לאחרונה היא של הגברת היוגיסטית המדהימה הזו, בת 89 ופה בתמונה עושה את תנוחת היוגה – העורב – bakasana


·         משהו בים המלח גורם לאנשים להוריד הילוך ולהאט את הקצב, אולי זה המים המלוחים שמכריחים אותך לא לעשות תנועות חדות ומהירות, אולי זה החום ששורר שם לאורך רוב השנה וגורם לאנשים להאט, אולי זה הנוף המדברי השומם שמרגיע את הצורך שלנו בפעילות, גירויים ותנועה בלתי פוסקת. בכל אופן להאט את הקצב זה דבר חשוב ובימינו חיוני. במחקרי ה blue zones אשר בדקו את הגורמים המשותפים למאריכי חיים, נמצא כי היכולת לעשות downshift, לנוח, לקחת חופש, לצאת מדי פעם מהקצב המהיר של החיים ולהוריד את הלחץ היא אחד הגורמים המשמעותיים אשר משותף לרבים ממאריכי החיים ברחבי העולם. חופש זה תמיד דבר מומלץ אבל ישנם כלים רבים שיכולים לעזור לעשות זאת גם ביום יום, חשוב למצוא את המסגרות ואת הזמן :) להאט את הקצב. תרגול יוגה קבוע הוא אחת האפשרויות המומלצות כמו גם תרגול של תרגילי נשימה והרפיה. אני מצרף פה הרצאה מעניינת של העיתונאי קארל הונור בשבח האיטיות.




למי שמעוניין אפשר לצפות בהרצאה הזו גם כאן עם כתוביות בעברית .
ויש גם את תנועת ההאטה - slow שקיימת בנושא האוכל וגם בתחומי חיים אחרים.
אז למי שיש קצת זמן ממליץ לקפוץ לביקור בים המלח.
תיהנו.