10 היאמות של היוגה לפי קרישנמצ'ריה

כשמדברים בעולם היוגה על יאמות (עקרונות התנהגות ומוסר) לרוב מתכוונים ל 5 היאמות המופיעות בטקסט היוגה החשוב - היוגה סוטרות של פטנג'לי. 
בטקסטים אחרים ממסורת היוגה מופיעות יאמות נוספות אשר מביאות רבדים מעניינים להתנהגות הראויה והרצויה ליוגי. היאמות הן חלק חשוב מאוד בדרך היוגה ועוזרות לנו לשפר את דרכינו, להתפתח כבני אדם, ולהשפיע באופן חיובי על הסובבים אותנו והן חלק בלתי נפרד מתרגול יוגה.

אז הנה 10 היאמות כפי שמופיעות בספרו של קרישנמצ'ריה אשר נחשב לאבי היוגה המודרנית:

ahimsa  לא לפגוע באף אחד, במחשבה, דיבור או מעשה  

 satya   לדבר אמת עם כוונות טובות ובכך להיות לעזר לכל היצורים החיים  

asteya  לא לחמוד את רכושם של אחרים במחשבה, דיבור או מעשה 

brahmacharyam  לא לבזבז לחינם את אנרגיית המין שלך 

kshama   לא לשנות את מצב המיינד שלנו בין אם קיבלנו את התועלות הרצויות ממעשינו או לא 

dhrthi  אל מול כל מכשול בו אנו נתקלים, להמשיך לפעול ביציבות נפשית ואומץ 

daya  בין אם זה אויב, חבר, זר או מכר, להתנהג לכולם בכוונות טובות 

arjavam  לשמור את תודעתנו הגונה וישרה 

mitahara כשאוכלים, משתמשים חצי מהבטן לאוכל, רבע למים ורבע לאוויר 

sauca  לשמור על ניקיון פנימי וחיצוני  

לקריאה נוספת:

מורה היוגה קרישנמצ'ריה בערוב ימיו


יוגה - ניקוי המיינד והמחשבות

תרגום חופשי של קטע קצר מאת swami satyananda

כאשר המיינד שלך מעורפל, כאשר אתה מצוי בתוך בלבול, אינך יכול למצוא את התשובה הנכונה.

אבל כאשר המיינד שלך טהור והתודעה צלולה ע״י מדיטציה אז אתה יכול לראות את הפרצוף האמיתי במראה הנקייה.

כאשר המיינד שלך מקולקל הידע לקוי, ידע אמיתי תלוי בטוהר המיינד.

יוגה היא המטאטא אשר אשר מנקה את הפסולת הפנימית.



אולי יעניין אותך גם:
על תודעה, מחשבות וריכוז
כוחה המרפא של התודעה




למצוא נוחות בתוך אי נוחות

אחד הדברים המעניינים והחשובים שקורים בתוך תרגול יוגה הוא: מה ואיך אנחנו עושים כשנכנסים למצב לא נוח / קשה.

כשמדובר על תנוחת יוגה אז זה יכול להתבטא באי נוחות פיזית, כאב, רעידות שרירים, קושי לנשום, תחושת לחץ או רצון לצאת מהתנוחה מהר, זה כמובן קורה פחות ככל שמכירים את התנוחה ומתרגלים יותר יוגה.

אז האתגר הוא איך להישאר בתנוחה על אף הקושי , למצוא נשימה טובה, להגיע לתחושת מרחב על אף המגבלות, לסבול את הכאב, אולי להגיע לחוויה של חופש על אף אי הנוחות, ואיך להישאר נינוח, קשוב ועירני גם במצבים פחות נוחים או מתסכלים.

והיוגה כדרכה עוזרת לנו לשנות דברים ודפוסים גם בחיים. ומצבים מאתגרים בחיים יש כל הזמן.

מאחל לנו שנמשיך לנשום גם בתוך הקשיים.

 תנוחת פיתול parivrita trikonasna



פלייליסט של מנטרות ליוגה ומדיטציה



צירפתי כאן פלייליסט של מנטרות שאני אוהב לשמוע, לשיר ולהשמיע לעתים בשיעורים שלי.
רוב המנטרות הן ביצועים חדשים יחסית ע"י אמנים מערביים למנטרות עתיקות בשפת הסנסקריט - השפה ההודית הקדומה.
לכל מנטרה יש את המשמעות, הכוונה, והעוצמה שלה, מי שמעוניין יכול לחפש לפי השם ולקרוא עוד.
תיהנו

ואולי יעניין אתכם גם:
מוסיקה ליוגה והשראה - snatam kaur
מוסיקה של Deva Premal

4 תנוחות מומלצות להגמשת רגליים ואגן

תנוחות יוגה להגמשת האגן והרגליים
  • מומלץ לעשות את התנוחות לשני הצדדים - כלומר להחליף רגליים
  • אפשר לשלב כרצף בתוך תרגול או לפזרן במסגרת תרגול תנוחות יוגה או תרגול מתיחות וגמישות
  • במידה ויש כאבים בברך אפשר להניח תמיכה, למשל מזרון או שמיכה מקופלת מתחת לברך


המלצות למשקאות קרירים לקיץ

הגיע הזמן הזה של השנה שמרגישים את החום..
הפעם שני טיפים למשקאות קיץ קרירים ומקררים שיכולים להרוות ולגוון קצת את שתיית המים היום יומית.

מי מלפפון
זה נהיה יותר טרנדי לראות במקומות בריאותיים מי מלפפון לשתייה, זה נותן למים טעם מלפפוני קריר למי שאוהב וגם ויזואלית נראה חביב בתוך המים. מי מלפפון נחשבים לנוזל מנקה ומרווה ומאפשרים ליהנות מחלק מהיתרונות הבריאותיים של מלפפונים.
איך מכינים? פשוט מאוד
פורסים מלפפונים לאורך או לרוחב (עדיף שיהיה למלפפון יותר שטח מגע עם המים) ושמים בתוך צנצנת זכוכית עם מים, משאירים להשרייה לשעתיים שלוש ואז שמים במקרר ושותים כשרוצים במהלך היום. אפשר גם להוסיף נענע או עלים אחרים.

מים עם מלפפון ונענע - מרענן..


קרח לימון
יש לנו עץ לימון גדול מתחת לבית, ובתקופה שהיו הרבה לימונים תהיתי מה לעשות איתם, אז סחטנו אותם למיץ והקפאנו בתוך שקיות לקוביות קרח (אפשר לקנות בסופר) שיהיה לשימוש עתידי. אפשר בקוביות הקרח לימון להשתמש בכל מיני דרכים, להוסיף למים לשתייה בבוקר, להכניס לשייק ירוק, וכל דבר אחר אשר דורש מיץ לימון.
בהתאם לטעם אפשר פשוט להוסיף קוביה או שתיים לכוס / צנצנת מים לקבלת מים קרירים וחמצמצים, לרוצים משקה אפשר לשלב עם קצת רכז תפוחים / ג'ינג'ר / עלים ליצירת חליטה טעימה ועוד..

לרוויה


הכנות לעמידת ידיים על האמות

לעמידת אמות/מרפקים, באנגלית forearm stand, ותנוחות נוספות שעושים ביוגה על האמות יש כמה מעלות.
הן מחזקות את שרירי הזרועות והכתפיים, טובות מאוד למי שסובל מבעיות במפרק כף היד, ומלמדות עבודה מאזור הליבה של הגוף. בנוסף הן מאתגרות, מחממות ומעוררות.
הנה 2 תנוחות להתחיל איתן, ואריאציות של מנח על האמות עם כפות ידיים משולבות, מה שנקרא גם תנוחת הדולפין.
אפשר להישאר בכל תנוחה בתור התחלה 3-7 נשימות, ועדיף לפני ו/או אחרי לעשות חימום או שחרור כלשהו לאזור הכתפיים, הראש והגב העליון, וכמובן מומלץ לשלב בתרגול יוגה.

fore arm plank - על האמות

במנח הראשון הגוף מקביל לקרקע, אפשר לאסוף את האגן קצת למעלה כדי לא לקרוס מטה.
  • חשוב לייצב טוב את האמות והמרפקים
  • לאסוף בטן, אגן, וירכיים כלפי מעלה
  • ולהפעיל עקבים אחורה


תנוחת הדולפין - כלב מביט מטה על האמות
המניח השני כמו כלב מביט מטה רק על האמות - מרפקים.

  • על מנת להגיע לפתיחה טובה של אזור הכתפיים אפשר לכפוף מעט ברכיים ולרווח בין הרגליים
  • ננסה להאריך בין הכתפיים לאוזניים ולייצב שכמות פנימה אל הגוף
  • חשוב לעבוד עם איסוף קרקעית אגן ובטן כדי להחזיק את הגוף לאורך זמן בתנוחה הזו
נמסטה

אולי יעניין אתכם לקרוא עוד: