מה המזון המומלץ להילחם בנזקי זיהום האוויר?


סרטון בו נתקלתי מאתר Nutritionfacts המצוין בודק את השאלה המעניינת האם ואיזה מזון יכול לעזור לגוף להתמודד עם נזקי זיהום האוויר הנפוצים יותר ויותר במיוחד בערים גדולות.
התשובה - ספוילר - ברוקולי:)

זיהום אוויר נמצא כמעלה סיכון למגוון מחלות ומצבים בריאותיים ביניהם מחלות לב, סרטן ריאות, בעיות נשימה ועוד
לגוף יש יכולות טבעיות מסוימות להתגונן מול זיהומי האוויר אבל הוא עדיין יכול ליהנות מתמיכה נוספת.
מסתבר שלברוקולי יש כוחות על בנושא, בסרטון המצורף מציגים מספר מחקרים המראים את השפעתה של אכילת ברוקולי על העלאת אנזימים המנטרלים רעלים והפחתת דלקתיות בגוף ובמערכת הנשימה.
עוד סיבה לצרוך ברוקולי ונבטי ברוקולי כמה שיותר..


תובנות וציטוטים מהספר Centering Down

לאחרונה עיינתי שוב בספר Centering Down של המורה Dona Holleman, 

זה ספר מומלץ למתרגלי ומורי יוגה ואנשים אשר מתעסקים בתנועה. יש בו רעיונות מעניינים לגבי יציבה ועבודה עם הגוף והדגמה של תנוחות יוגה שונות עם הסברים לגבי ארגון הגוף בתוך התנוחה.

החלק הראשון של הספר מביא אבחנות ותובנות שונות לגבי הגוף ותרגול יוגה, אביא מספר קטעים בתרגום חופשי שלי מאנגלית

"הגוף הוא כמו עץ: המותניים הם קו הקרקע, הגוף אשר מתחת למותניים גדל למטה, הגוף אשר מעל גדל למעלה. השתמשו באנרגיה של האדמה בשביל לצמוח מטה ומעלה, ככל שהגוף גדל יותר למטה הוא יכול לגדול יותר למעלה"

"טדאסנה (עמידת הבסיס) היא התנוחה הראשונה, אם אתה יודע איך לעשות טדאסנה, אתה יודע איך לעשות את כל התנוחות הבאות, אם אתה עושה טדאסנה נכון את יודע לעשות כל תנוחה נכון"

"אל תעבור מצעד אחד לצעד הבא לפני שהגוף בשל לכך, עדיף לעבוד לאט ומדויק מאשר למהר ולעשות טעויות. הגוף שלנו הוא אורגניזם חי ולא מכונה. הגוף לא נמצא כאן בשביל לכבוש אות אלא בשביל לגלות אותו. על טעויות עליהן חוזרים עכשיו משלמים בהמשך"

"אנחנו מתרגלים יוגה בשביל להעיר את האינטליגנציה החבויה בגוף ובראש, לא רק בשביל לצבור ידע ויכולת פיזית"

"לכל תנועה עלינו להשתמש בדיוק בכמות האנרגיה הנדרשת עבור שליטה בתנועה הזו, אם נשתמש ביותר אנרגיה מהנדרש התנועה יוצאת משליטה ונהיה עייפים וחסרי נשימה"

"הגוף שלנו הוא אורגניזם אשר יכול לרפא את עצמו. יוגה משמשת להסיר מתחים לא מודעים, נוקשות וחסימות בזרימת האנרגיה בגוף, כולם מכשולים לריפוי עצמי"

"יוגה תומכת בהשקטת הגוף, המיינד והלב. גוף שקט הוא גוף עם אצילות טבעית"

המשך תרגול יוגה נעים

עטיפת הספר

אולי יעניין אתכם לקרוא גם:

10 היאמות של היוגה

דגשים לתנוחות יוגה על הידיים


טיפים והמלצות לשמירה על בריאות המפרקים

אנשים רבים סובלים מבעיות וכאבים במפרקים.

הסיבות הן שונות ומגוונות: פציעות מהעבר, יציבה לא טובה, חוסר בפעילות גופנית, הזדקנות ושחיקה, משקל עודף, מצבי דלקות, פגיעה כחלק ממחלות אוטואימיוניות ועוד.. 

תרגול תנועה ובפרט יוגה יכול לעזור מאוד לשיפור מצב המפרקים דרך:

  • שיפור טווחי התנועה והמוביליות של המפרקים
  • חיזוק השרירים התומכים
  • חיזוק העצמות 
  • סירקולציה לנוזלי המפרקים
  • שיפור היציבה ויכולת התנועה הכללית של הגוף
  • הבאת מודעות לגוף, למפרקים השונים, דפוסי התנועה והמגבלות שלהם 
  • הפחתת כאב דרך עבודה עם נשימה ומדיטציה
כך שתרגול יוגה בהחלט מומלץ לבעיות מפרקים שונים עם ההסתייגות שיש לבחור סוג יוגה מתאים וזאת בהתאם ליכולות של האדם ומגבלותיו כי יש ביוגה לא מעט תנועות מורכבות שיכולות להיות מאתגרות מבחינת המפרקים ולהוביל גם לכאבים במידה ולא עובדים טוב עם הגוף.

בנוסף לתרגול היוגה ישנם דברים נוספים שכדאי לעשות במידה ויש כאבי מפרקים:

תזונה תומכת
מומלץ לדאוג לצריכה מספקת של אומגה 3 וחומצות שומן נוספות ממקורות איכותיים
לאכול מזונות אנטי דלקתיים באופן קבוע
לאכול פירות וירקות עשירים בויטמין C ובנוגדי חמצון בעלי צבע אדום וסגול
לאכול ירקות ממשפחת המצליבים - סלפורופיין - רכיב עוצמתי שנמצא בהם התגלה כמונע פעילות אנזימתית שפוגעת בסחוס

חימום וקירור
מומלץ לעבוד עם קירור (קרח על האזור ) וחימום (אמבטייה , פדים חמים , מריחת שמן מחמם) ולראות מה מביניהם עוזר להרגיש טוב יותר, ניתן גם לשלב חימום וקירור לסירוגין

שחרור/חימום מפרקים באופן יום יומי
מומלץ להקדיש בכל יום כמה דקות למעבר על המפרקים ויצירת תנועה פשוטה לכל מפרק (סיבובי צוואר, כתפיים, כפות ידיים וכו'...), יש הרבה סרטונים רלבנטיים שאפשר להיעזר בהם למי שמתקשה לבד.

בעונות המעבר אנשים רבים סובלים יותר מכאבי מפרקים - כנראה בגלל השינויים בלחץ האוויר והטמפרטורה, אז יש חשיבות רבה יותר לתרגול תומך

אולי יעניין אתכם גם:
תנוחת יוגה לפתיחת המפרקים



5 התרגילים הטיבטיים - The 5 Tibetian rites

ב 5 התרגילים הטיבטיים נתקלתי לראשונה באחד מביקורי בהודו. 

זוהי סדרה של 5 תנוחות/תרגילים קצרים שעושים ברצף עם אפשרות למנוחה קצרה בין תרגיל לתרגיל. 5 התרגילים הטיבטיים תורגלו לאורך שנים רבות אצל הטיבטים למטרת שמירה על בריאות טובה וחיזוק הגוף. חלקם מזכירים מאוד תנוחות יוגה מוכרות כמו כלב מביט מעלה ומטה, שולחן וגמל מה שאולי מעיד על השפעה הדדית שהייתה קיימת בין מסורת היוגה למסורות התרגול בקרב הטיבטים. 

מקורם של 5 התרגילים לא ידוע בבירור, ויש טענות שהם בני יותר מ 2000 שנים, הם פורסמו לראשונה במערב בספר שפורסם ב 1939 ע"י פטר קלדר שטוען שפגש איש צבא בריטי שלמד את הטכניקה בטיבט וגילה את כוחה להשבת הנעורים.

התמונה באדיבות darebee.com


מומלץ להתחיל עם מספר קטן של חזרות של כל תרגיל נגיד 3 ובהדרגה ותוך הקשבה ליכולת הגוף להעלות עד ל 21 חזרות של כל תרגיל לביצוע יום יומי, ניתן לעשות את 5 התרגילים הטיבטיים כתרגול נפרד או לשלב עם תרגול יוגה שאתם נוהגים לעשות.

אני מצרף פה סרטון קצר שמדגים את התנוחות למי שמעוניין להכיר.



עוד כמה סיבות לשתות שייק בבוקר

במיוחד בחודשי הקיץ אני נוהג לשתות כמעט כל בוקר שייק. 

השייק שלי מבוסס על פירות, אגוזים, גרעינים, ירקות, עלים ירוקים ונבטים בהרכבים משתנים.

אני מוצא שזו דרך טעימה ובריאה להתחיל את היום ולספק לגוף חומרי תזונה חשובים באופן פשוט.

שייק פירות יער


הנה עוד כמה סיבות מדוע כדאי לשתות שייק בבוקר:

  • לכל מי שרוצה לצרוך יותר פירות וירקות זו דרך מצוינת ומהירה להגדיל את צריכתם, לדוגמא לא כולם מצליחים לאכול סלט עלים ירוקים, בשייק זה קל ופשוט לשלב אותם וגם לא מרגישים בטעם שלהם (תלוי בכמות והרכב השייק כמובן).
  • כשיש פירות בשלים או רכים מדי שכבר פחות מתאימים לאכילה בצורה הרגילה אפשר לשים אותם בשייק או להקפיא לשייק עתידי.
  • אפשר להוסיף לשייק כל מיני מזונות על - מזונות עתירים ברכיבים תזונתיים, למשל זרעי פשתן או זרעי דלעת, קקאו נא, אצות, עלי קייל, אבקת מאקה, צ'יה ועוד.. כל אחד בהתאם לטעמו וצרכיו
  • נבטים הם בעיני אחד המזונות הבריאים והטובים ביותר, בשייק אפשר להכניס חופן נבטים נדיב ולדאוג לצריכת הנבטים היומית בלי להסתבך עם זה, וזה עובד גם עם ילדים:) איזה נבטים? אני אוהב בעיקר נבטי חמניה וברוקולי, יש היום בחנויות הטבע מבחר יפה של נבטים ממגדלים שונים, ולחובבי הגינה אפשר גם לגדל נבטים לבד.
  • שתיית שייקים תומכת בניקוי הגוף ויכולה להשתלב טוב בגישה תזונתית המשלבת צומות חלקיים או ניקויים קצרים.
  • יחד עם גלידות, שייקים היא דרך מצוינת לצרוך פירות יער קפואים מסוגים שונים, לפירות יער המון יתרונות תזונתיים, צבע מדהים שיכול להסוות כל מיני דברים ירוקים:) והם סופר טעימים.

אז לחיים ושיהיה לבריאות




2 ציטוטי יוגה להשראה על המיינד

והנה שני ציטוטי יוגה נוספים משני טקסטים חשובים מעולם היוגה, האתה יוגה פרדיפיקה והבהגווד גיטה.
שניהם עוסקים במיינד (קשה למצוא מילה מתאימה בעברית), החלק החושב והמודע שלנו.
היוגה עוסקת רבות באיך להשתמש במיינד, ואיך להפוך אותו לכלי שתורם להתפתחות שלנו ולא למשהו ששולט בנו.
תרגול עקבי וממושך של יוגה ומדיטציה יכול לעשות טרנספורמציה במיינד.
שנחיה במיינדפולנס ובשמחה.



אולי יעניין אתכם גם:

על תודעה, מחשבות וריכוז

כוחה המרפא של התודעה

המשל של נראדה - הדרך לשחרור

במשל הזה נתקלתי בספר Raja Yoga של Swami Vivekananda, אביא אותו כאן בתרגום חופשי שלי מאנגלית.

היה פעם קדוש יוגי גדול בשם נראדה, הוא נהג לטייל בכל העולם. יום אחד עבר בתוך יער וראה אדם שישב במדיטציה זמן כה רב עד שהנמלים בנו תל סביב גופו. 

האדם אמר לנראדה, "לאן אתה הולך?" 

נראדה השיב "אני בדרכי לגן עדן"

"אז שאל את אלהים מתי הוא יחוס עלי ואגיע לשחרור"

בהמשך דרכו נתקל נראדה באדם נוסף, הוא קפץ סביב, שר, רקד ואמר

"הו נראדה, לאן אתה הולך?" קולו ותנועתו היו פראיים

נראדה ענה "אני בדרכי לגן עדן"

"אז תשאל מתי אהיה חופשי"

נראדה המשיך בדרכו, ובחלוף הזמן הזדמן שוב לאותה הדרך, ופגש שוב באותו אדם המודט עם תל הנמלים סביבו, הוא שאל

"נראדה, האם שאלת את האל לגבי?"

"אכן"

"ומה הוא אמר?"

"הוא אמר שתגיע לשחרור עוד 4 לידות מחדש"

האדם החל להתייפח ואמר "עשיתי מדיטציה כל כך הרבה ועדיין נותרו לי עוד 4 לידות מחדש!"

נראדה המשיך לאדם השני

"האם שאלת את שאלתי?"

"כן, האם אתה רואה את עץ התמרינד?  עלי לומר לך שכמו מספר העלים שעל העץ, כך הפעמים שעליך להיוולד מחדש ואז תגיע לשחרור"

האדם החל לרקוד בשמחה ואמר "אגיע לשחרור לאחר זמן כה קצר!"

באותו הרגע קול נשמע "בני, אתה תזכה לשחרור בזה הרגע"

זה היה הפרס על התמדתו, שמחתו במה שיש ונכונותו להמשיך לתרגל בסבלנות, ומסר על הדרך לשחרור.


נראדה הקדוש היוגי - מתוך ויקיפדיה