על שימור ושיפור קוגניטיבי - או איך למנוע אלצהיימר

ראיון מעניין התפרסם במוסף סוף השבוע של הארץ עם פרופסור איתן אוקון שחוקר מחלות ניוון עצבי ובפרט אלצהיימר.

הנה כמה דברים חשובים שמצאתי בראיון:

עד לשלב במחלה שמתחילים לראות נזקים קוגנטיביים נדרש פרק זמן ונזק מצטבר שיכול לקחת עד ל 20 שנים, כלומר תהליך המחלה יכול להתרחש במשך זמן רב והחולה בכלל לא יהיה מודע לכך. זהו דבר שקורה גם עם מחלות כרוניות אחרות.

ככל שאדם משכיל יותר ולומד יותר תהיה לו קישוריות גבוהה יותר בין תאי העצב במוח ולכן הדעיכה הקוגנטיבית שלו בזמן מחלה תהיה איטית יותר. חשוב לכן במיוחד בגילאים מבוגרים להקפיד על לאתגר את עצמנו מנטלית ולקבל מגוון של גירויים חושיים, מה למשל? משחקי חשיבה, ללמוד שפה, תרגול מדיטציה, תחביבים חדשים ועוד..

חוץ מהגורמים הגנטיים שמעורבים באלצהיימר, ישנם גורמים נוספים סביבתיים אשר משפיעים: שינה, תזונה, לחץ, פעילות גופנית ועוד גורמים מאורח החיים שלנו. בפרט השינה קריטית בגלל שבמהלך השינה קורים תהליכים של פינוי רעלנים החוצה מהמוח ותיקון נזקי דנא קטנים וזה קורה רק לאחר שינה ארוכה, רציפה ומשמעותית.

בנוגע לתזונה, הוא ממליץ על צום של 16 שעות ביום מאחר וישנם תהליכים של אוטופאגיה - פינוי חלבונים פגומים אשר מתרחשים כאשר התאים לא חשופים למזון לאורך זמן. הוא אישית טבעוני ונוהג לאכול רק ארוחה אחת ביום, ארוחת ערב, אבל צום של 16 שעות ניתן לקיים גם בצורות אחרות.

בראיון הוא מדבר על הסכנה בצריכת קפה לצד היתרונות הבריאותיים האפשריים שלו, בעיקר בגלל ההשפעה על האפשרית על השינה כאשר שותים קפה במהלך החלקים המאוחרים יותר של היום.

והנה ציטוט שלו מתוך הכתבה

"אני מבין את זה ככה — אדם יכול לבחור באחת משתי אסטרטגיות חיים, הוא יכול להחליט שהוא עושה מה שהוא רוצה ועד גיל 60 הגוף גם יישא את זה. הגוף מסוגל להתמודד, עד גיל 60 לערך, עם מה שזה לא יהיה שנעשה לו — אנחנו יכולים לעשן כמו קטרים, לאכול שוקולדים כל יום, לא לזוז מהספה, לא לישון, הגוף יחזיק. באמת. יש לנו אחלה גוף. האסטרטגיה השנייה היא לבחור להאריך ימים."

אוסיף שתרגול יוגה, נשימה ומדיטציה יכול לתמוך מאוד בתהליכים קוגנטיביים ומניעת ניוון קוגנטיבי

אולי יעניין אתכם גם:

איך לשמור על כושר בלי לעשות ספורט

עצות משיבננדה לגבי יוגה ובריאות


צום של 16:8 יכול למנוע אלצהיימר ומחלות ניוון עצבי