כמה מילים על מדיטציה

מדיטציה היא הרבה דברים להרבה אנשים.
טכניקות מדיטציה או תרגולים דומים קיימים לאורך כל ההיסטוריה בקרב כל הדתות והמסורות הרוחניות.
וכך אפשר למצוא בעולם תרגולי מדיטציה שונים כמו: ויפאסנה, זן בודהיזם, יוגה, מדיטציה טרנסנדנטלית, טאי צ'י, מדיטציות אושו, מדיטציה סופית וגם יהודית. 

מה זה בעצם מדיטציה?
רוב ההגדרות למדיטציה משלבות עבודה מנטלית / עבודה עם תשומת לב כאשר במילה מדיטציה אפשר גם להתייחס לטכניקה בה משתמשים וגם לתוצאה - למצב התודעה אליו מגיעים.
המדיטציות השונות נבדלות זו מזו במספר דברים למשל: מה עושים עם הנשימה, לאן מכוונת תשומת הלב, מה עושים עם הגוף, האם יש מטרה, וכמובן מה הטכניקה בה נעזרים.
כמובן שכמו דברים דומים, מילים לא שוות הרבה בהבנה של מדיטציה, החוויה זה הדבר שחשוב באמת.
בינתיים נמשיך עם המילים אבל לא שלי, אמשיך לצטט שני אנשים חכמים בנוגע למדיטציה:
הבודהה אמר:
מדיטציה מביאה חוכמה, מחסור במדיטציה מביא בורות. דע היטב מה מוביל אותך קדימה ומה מחזיק אותך מאחור, בחר את הדרך שמובילה לחכמה.
קרישנהמורטי אמר:
מדיטציה זה להיות מודע לכל מחשבה או תחושה, לעולם לא להגיד שהיא נכונה או לא, אלא להתבונן בה ולנוע איתה. מתוך ההתבוננות אתה מתחיל להבין את כל תנועת המחשבות והתחושות, ומתוך המודעות הזו יגיע השקט.
תודה לקונספירלה על הכרזה
מדיטציה ביוגה
בטקסט היוגה סוטרה של פטאנג'לי, כחלק משמונת ענפי העשייה המתווים דרך למתרגל, מתוארים:
פרטיהארה - כינוס החושים, דהארנה - ריכוז והתמקדות, דיאנה - מדיטציה וסמאדהי - חופש, אחדות, התעלות. 
ביוגה, המסורת אותה אני לומד ומלמד, ישנן טכניקות רבות של מדיטציה ועבודה עם תשומת הלב, עליהן אני כותב גם פה בבלוג ובפורטל היוגה, תרגול של תנוחות יוגה (אסאנות), תרגילי נשימה (פראנימה), טכניקות ריכוז והתמקדות שונות, עבודה עם מנטרות, ויזואליזציה, עבודה עם צ'אקרות ומרכזי אנרגיה שונים, הרפיה מודרכת ויוגה נידרה, בקיצור עולם ומלואו, כולן טכניקות שמובילות אותנו למצב של אחדות ומודעות.
מה מדיטציה יכולה לתת לנו?
מדיטציה היא כלי חזק להתבוננות וזיהוי כל מיני דפוסים, דרך מעולה לשיפור היכולת להתמודד עם שינויים, כלי לטיפוח מצבי תודעה או רגשות שונים, ודרך להתמודד עם מצבים בריאותיים כמו דיכאון, מתח, בעיות קשב ועוד.
כל מסע מתחיל בצעד אחד ראשון

אז אולי אתכם יכולים לעשות מדיטציה עוד היום בין אם זה הפעם הראשונה או הפעם העשרת אלפים.
מוזמנים לנסות תרגיל מדיטציה קטן של קשב ושימת לב (mindfullness), לשבת כמה רגעים במקום נוח, לסגור סמרטפון/טלביזיה/מחשב ולעצום עיניים, להתחיל לשים לב, לצלילים שמגיעים מסביב, לתחושות פיזיות בגוף, לתנועת וצליל הנשימה, וכמובן למחשבות החולפות בראש, בלי לבקר, בלי לשפוט או לשקוע לסרטים, רק להיות נוכח ולשים לב לכל מה שקורה. כמו שנאמר, כמה פשוט ככה גאוני, שווה את המאמץ כל פעם מחדש. טכניקות של מדיטציה נשימה וריכוז נוספות אעלה בעתיד.

ולמי שמתעניין:
על מצבי תודעה ויכולת ריכוז כתבתי גם בפוסט קודם
על מושג היוגה svadhyaya ותרגול של מודעות והתבוננות עצמית
אני מעביר מדי פעם סדנת מדיטציה בסטודיו פראנה יוגה.