בין אגני לטאפאס - אש החיים ואש התרגול בזמן החורף

בחורף, גם זה הישראלי העדין יחסית, מושג האש נוכח בעוצמתו או בחסרונו.

לאש תפקיד אבולציוני מהותי בהתפתחות האדם, בין אם לחימום, לבישול, לתאורה או להגנה, האש מספקת ויוצרת חיים, עוזרת לשמור עלינו מול תנאי הטבע וגם עלולה להרוס ולהחריב במצבים מסוימים.

ביוגה מושג האש הוא חלק משמעותי ממטרות ופירות התרגול שלנו. כמו בטבע החיצוני גם במערכות הפנימיות של האדם המשחק הוא למצוא את האיזון והמינון הנכון וההרמוני של הכוחות החזקים המניעים והאש בראשותם. יותר מדי אש או פחות מדי אש אולי יגרמו לבעיות, מידה נכונה של אש תוביל לבריאות, תשוקה, יצירתיות ותנועה.

אגני agni לפי היוגה היא אש החיים, אש העיכול היוצרת טרנספורמציה, מטהרת וממירה חומר לאנרגיה, ולכן כה חשובה בכל תהליך של ריפוי ובריאות. מקום האגני בבטן והיא אחראית לעיכול פיזי ונפשי של כל החומרים איתם אנחנו באים במגע, מזון כמובן אבל גם גירויים שהחושים קולטים, רעלים שנכנסים לגוף וגם רעיונות, רגשות ועוד. אגני הוא גם אל/שומר האש במיתולוגיה ההודית.

האש היא השלישית בסדר 5 האלמנטים של היוגה: אדמה, מים, אש, אוויר וחלל. אלו קיימים בגוף הפנימי ובטבע החיצוני. 

טאפאס tapas הוא אחד מהיאמות וניאמות - עקרונות היוגה, ואחד משלושת החלקים של הקריה יוגה לפי פטנג'לי. ניתן לפרש את המושג כיצירת חום, טיהור, תרגול של ריסון ופרישות, משמעת והתמדה, ויצירת כוח ועוצמה דרך הגוף. תרגול טאפאס ואש היוגה חשוב גם לשריפת הבורות ואי הידיעה שלנו כחלק מהתרגול הרוחני שלנו.

בחורף היסודות השולטים בטבע הם אוויר, מים ואדמה מה שיכול להוביל למצבים של כבדות, עייפות, דיכאון, יובש וקור. אגני חלשה בשילוב התנאים הללו ואורח חיים לא מתאים לעונה יכולים להוביל להחלשת הגוף/נפש ומגוון מחלות חורף.

לכן במיוחד בחורף עלינו לדאוג לאש הפנימית שלנו דרך אורח חיים מתאים, והנה כמה דרכים: 

תזונה מחממת ומזינה בשילוב תבלינים וצמחי מרפא אשר יכולים לחמם ולהגביר סירקולציה (למשל פלפל, ג'ינג'ר, קינמון, ציפורן ועוד..). בחורף לפי תפיסה זו כדאי לאכול יותר מזונות מבושלים וחמים (למשל מרקים ותבשילי ירקות, דגנים וקטניות) ופחות כאלו בעלי איכות קרה ומייבשת (למשל סלטים, סנדיביצ'ים, גבינות, שתייה קרה). פה תוכלו לקרוא עוד טיפים לתזונה לחורף.

הימנעות משינה באמצע היום אשר יכולה להחליש את האש הפנימית, זאת לצד שינה ויקיצה מוקדמות יותר.

חשיפה יום יומית לשמש בשעות הבוקר/צהריים במידת האפשר.

יצירת רוטינות של תנועה ותרגול גופני והתמדה בהן.

שילוב של מקלחות חמות, סאונות והזעות בצורה כזו או אחרת כחלק מהשגרה שלנו.

עיסוי בשמנים ובפרט עיסוי עצמי בשמן שומשום הוא דרך טובה לחזק, לשמן ולהזין את הגוף.

מבין תנוחות ותרגילי היוגה הרבים, נדגיש בחורף יותר: חימומי מפרקים, תנוחות של כפיפות אחורה ופיתולים, תנוחות עמידה חזקות, ויניאסות וברכות לשמש, תנוחות ידיים חזקות. בנוסף תרגילי נשימה ממריצים ומחממים כמו קפהלבטי, בסטריקה, אוג'אי וסוריה בהדה פראניאמה. 

אפשר לשלב מיקוד במאניפורה צ'אקרה - צ'אקרת השמש אשר מחוברת לאלמנט האש ועבודה עם קריות וטכניקות ניקוי וטיהור שונות כמו: אודיאנה בנדה, נאולי ואגני סארה (כולן טכניקות להנעת הבטן בשילוב אחזקות נשימה) וטראטאק - טכניקת התבוננות ומיקוד באובייקט וספציפית בלהבת נר או אש. חוץ להתבונן באש ולהיות ליד אש למי שיכול, אפשר לשים צלילי אש או לעשות ויזואליזציה של אש או להבה.

שילוב של תרגולים אלו ואחרים באופן יום יומי יכול לחזק את האש הפנימית ואת מערכת החיסון והריפוי של הגוף בחורף.

נמסטה


אש להבת נר - מתרגלים טראטק בהתבוננות בנר

אולי יעניין אתכם לקרוא: