מחשבות על עתיד הרפואה מועידת הנשיא

בשבוע שעבר קיבלתי הזדמנות להיות נוכח בועידת הנשיא.
במסגרת הוועידה הקשבתי לפאנל בנושא עתיד הרפואה בו השתתפו רופאים וחוקרים בעלי שם מכל העולם. במסגרת ההרצאות נגעו במגוון נושאים מעניינים: בעיות במערכת הרפואית היום, המחקר הגנטי המתפתח, מחקר פורץ דרך בתחום של חיידקים ובקטריות וקשר בין מערכת הרפואה לעולם האקדמיה, חברות התרופות והציבור הרחב.
אני מצרף פה מספר מחשבות שלי בהשראת הפאנל בנוגע לרפואה בעתיד:

  • על אף הכוונות הטובות וצוות שעושה מעל ומעבר, המערכת הרפואית לא מתפקדת בצורה טובה, לא בארה"ב ובטח שלא בארץ, בתי החולים אינם יעילים, אנשים מבלים זמן רב מדי בהמתנה, יש הרבה טעויות שלעתים עולות גם בחיי אדם, לוקח זמן רב עד ששינויים, בדיקות ותרופות נכנסים לפעילות. אם כך המצב, מוטלת עלינו כחולים או בני משפחה של כאלו להיות יותר אחראים, לא לסמוך על רופאים באופן מוחלט, לקבל חוות דעות, לשאול, לקרוא באינטרנט ובעיקר לעבוד על הבריאות שלנו באופן שוטף על מנת שלא נצטרך להסתמך עליהם.
  • מערכות הרפואה מצידן צריכות להיות מערכות לומדות ומתפתחות ולהשתפר תוך שימוש בטכנולוגיות חדשות ושיתוף פעולה עם הציבור. יש כיום בגלל עולם המדיה והטכנולוגיה אפשרות לאיסוף מידע רב בזמן קצר מכל העולם וכך לזהות מגמות ודפוסים במסות גדולות, אם ישכילו להשתמש במידע הזה כולנו נצא נשכרים. 
  • היבט נוסף ומעניין הוא הקשר בין רפואה והיבטים של חברה ואורח חיים, דוגמא נחמדה שהגיעה משבדיה, על מנת להקטין את כמות הנפילות ושברי האגן אצל אנשים מבוגרים, עשו בדיקה והגיעו למסקנה כי רבים ממקרים אלו מתרחשים כאשר נעשה ניסיון להחליף נורה בבית, אז מצאו פיתרון, אנשים צעירים שמחליפים נורות לזקנים באופן קבוע ובכך מקטינים את תדירות הנפילות וגם את הוצאות בתי החולים :)
  • הרפואה צריכה להשתנות ומעבר לפתרונות נקודתיים שניתנים כאשר המצב כבר קשה צריכה לתת מענים נוספים, הרפואה צריכה להיות מנבאת, מונעת ומותאמת אישית. וכאן גם אנו צריכים להיכנס לתמונה, לא לחכות למחלות ולרופאים אלא להשקיע בבריאות שלנו, להבין מה הנטיות שלנו, לאילו מחלות אנו יותר בסיכון, לעשות מעקבים ובדיקות מניעה שונות ולחיות אורח חיים בריא ומותאם אישית אשר מהווה תרופת נגד לבעיות עתידיות.
  • רדוקציוניזם (לרדת לרמה של פרטים בודדים ולתלות בהם את הבנת המצב או הפתרון) לא מספיק במחלות ומצבים מורכבים, צריך מבט מערכתי כדי להבין את המצב ופעמים רבות גם טיפול אינטגרטיבי כדי לתת פתרון. 
שנהיה בריאים כולם.
אשמח לשמוע את דעתכם בנושא..
למי שמעוניין אני מצרף קישור לספריית הוידאו של ועידת הנשיא 2012