על חייו ומסורתו של קרישנמצ'ריה - מורה היוגה

לאחרונה צפיתי בסרט breath of the gods המומלץ.
יוצר הסרט הדוקומנטרי נסע להודו בעקבות חייו ומסורתו של מורה היוגה קרישנמצ'ריה שנחשב במובנים מסוימים לאבי היוגה המודרנית שהגיעה למערב. בסרט הוא מראיין את פטהבי ג'ויס ואיינגר המפורסמים שהיו תלמידיו, כמה מילדיו של קרישנמצ'ריה ואת תלמידיו. בסרט משולבים קטעי וידאו מרתקים בשחור לבן שאת רובם ניתן למצוא גם ביוטיוב.

הסרט מומלץ בחום לכל מי שמתרגל יוגה ולכל מי שמלמד יוגה, לא משנה באיזה סגנון.

אני מצרף ממנו כמה פרטים קטנים שמצאתי מעניינים:

כפי שמתואר בסרט, באותם הימים, אי שם בתחילת המאה ה 20, התרגול הפיזי/גופני של היוגה לא היה כל כך נפוץ, ונחשב לנחלתם של משוגעים, מוזרים וכסוג של קרקס. אחד השינויים המשמעותיים שהתרחשו בתקופה הזו הוא הפיכת החלק הגופני של היוגה לדבר מקובל, לגיטימי ואטרקטיבי יותר הן להודים והן למערביים שהגיעו ולאחר מכן הפיצו זאת במערב.

קרישנמצ'ריה החל ללמד יוגה בבית ספר בתמיכתו של המהאראג'ה – המלך, ששלט במייסור בין 1902 ל 1940. המלך מימן את פתיחת ה Yoga shala ב 1933 – חלל תרגול ולימוד של יוגה, לרווחתם של התלמידים, בני ARSU אליהם השתייכו משפחת השלטון.


בנו הצעיר של קרישנמ'צריה מספר בסרט שהויניאסה, עיקרון רצף התנוחות היחסית מהיר, פותח ע"י קרישנמצ'ריה בין השאר על מנת להתאים את היוגה לצעירי משפחת המלוכה ולאמן אותם להיות זריזים וחדים, גם במטרה להשאיר אותם במצב מוכנות לקראת אפשרות עתידית של קרבות או מלחמה על עצמאות.

ב 1934, יצא ספרו הראשון של קרישנהמצ'ריה אשר נקרא Yoga Makaranda, הוא נכתב בתחילה בשפת kannada השפה של מדינת Karnataka ובהמשך תורגם לטמילית ולאנגלית, ניתן למצוא עותק באנגלית של הספר באינטרנט.

באותו הזמן, הדרך להפיץ ולפרסם את היוגה, הייתה דרך תצוגות תכלית של אסאנות, בהן התלמידים היו מפגינים את יכולתם בתנוחות שונות לפני משפחת המלוכה או בערים שונות אליהן הוזמנו, במקרים מסוימים לאחר התצוגה, אחד התלמידים היה נשאר או נשלח להמשיך במקום כמורה ליוגה.

הנה סרטון קצר ומוכר בו קרישנהמצ'ריה מדגים תרגול יוגה:



בתו הבכורה של קרישנמצ'ריה, מספרת בסרט על סדר היום של אביה: הוא היה מלמד את ילדיו יוגה כל יום בבוקר בין 6-8, לאחר מכן הם היו נחים ואוכלים ארוחת בוקר, לאחר מכן מתרגלים פראנימה, ארוחת צהריים, טיפול בגינה, לאחר מכן היה מלמד טקסטים של יוגה וגם תרגול יוגה, ומ 17 מלמד ב yoga shala, בערב נהג לקרוא טקסטים, לאכול ארוחת ערב קלה, ולסיים את היום בקריאת ספר או עיתון.

עבור קרישנמצ'ריה יוגה הייתה מיועדת לכולם, וזאת בשונה ממה שהיה נהוג עד אז, הדוגמא הטובה ביותר היא בכך שלימד את אשתו ואת בנותיו יוגה, מתוך מחשבה שהיוגה איננה רק עבור הגברים.

הנה סרטון של בנותיו של קרישנמצ'ריה מתרגלות יוגה, ואותו עובד איתן



ב 1947 נסגר היוגה שאלה בו לימד קרישנמצ'ריה, הם חיו למשך תקופה בעיקר על פרי גנם, ובהמשך המשפחה עברה לצ'נאי, שם הוא המשיך ללמד, בהתחלה בעיקר שיעורי יוגה פרטיים בביתו הצנוע, בהמשך העביר הרצאות בנושא יוגה כאשר שלושת בניו היו מדגימים את התנוחות, ושיעורי יוגה בבתי ספר.

קרישנמצ'ריה נפטר בשנת 1989 בהיותו בן 100, כולנו כמתרגלי יוגה צריכים להוקיר ולהכיר את פועלו.

קרישנמצ'ריה בגיל 100, תמונה מויקיפדיה


אולי יעניין אתכם לקרוא: