מחשבות על תעשיית ואשליית דגני הבוקר

סיימתי לצפות בתכנית מרתקת על התפתחותה של תעשיית דגני הבוקר והפיכתה לאחת תעשיות המזון הרווחיות והדומיננטיות ביותר בעולם המערבי ובפרט בבריטניה שם התכנית התמקדה. תעשיית דגני הבוקר מייצגת תהליכים דומים אשר מתרחשים בתעשיית המזון כל הזמן ומשפיעים על הבחירות שלנו והבריאות שלנו באופן יום יומי. אני מצרף כמה רשמים שעוזרים להבין איך התעשייה צמחה וממשיכה לגדול למימדים מפלצתיים. בבריטניה, לפי נתוני התכנית, תעשיית דגני הבוקר מגלגלת מעל מיליארד פאונד בשנה ואחוז גבוה מאוד של משקי בית בבריטניה וגם בישראל צורך דגני בוקר כל יום. חברת קלוגס, אליה מיד נגיע, מדווחת על הכנסות שנתיות של 13 מיליארד דולר.

תעשיית דגני הבוקר החלה את דרכה במישיגן ארה"ב עם האחים ג'ון וויליאם קלוג. ג'ון קלוג היה רופא ותזונאי, צמחוני נלהב אשר ניהל בית הבראה הוליסטי אשר דגל בצמחונות, חוקנים וטיפולים אלטרנטיביים שונים ובין השאר נהג להאכיל את מטופליו בדגנים שונים. יחד עם אחיו ויליאם שהיה כנראה איש עסקים ממולח הם פתחו את חברת קלוג לייצור דגני תירס שהלכה וגדלה בעקבות שימוש נבון במדיות פרסום שונות למשל מגזינים הפונים לקהל נשי. בין האחים החל ויכוח מאחר וויליאם רצה להוסיף סוכר לשיפור טעם הדגנים וג'ון התנגד בכל תוקף, אז ויליאם פתח חברה משלו שהפכה להיות תאגיד המזון קלוג אשר הצליח להשריש את תרבות אכילת דגני הבוקר ולהפוך אותה תוך שנים ספורות לנורמה אמריקאית וכלל עולמית.

כמו תעשיות מזון אחרות, תעשיית דגני הבוקר הצליחה ומצליחה לעשות מספר דברים אשר הפכו אותה לכה רווחית: לקחת מוצר גלם זול יחסית (דגני התירס ואחרים) לעבד אותו באופן משמעותי, "לשפר" את הטעם שלו, להגדיל את שולי הרווח , ולתת לו בעזרת קמפיינים אגרסיביים של שיווק ומיתוג ערך מוסף של נוחות, זמינות ולמרבה האירוניה גם בריאות. במילים אחרות, המפרסמים משכנעים אותך שזה בדיוק מה שאתה צריך בשביל לחסוך זמן, לאכול טוב, לשמח את הילדים שלך, להיות בריא וכו', וכמובן שגם מתנה לילד בתוך הקופסא לא תזיק.

קונספט המזון המעובד חדר לראשונה למטבח דרך ארוחות הבוקר, מאחר ולרבים אין זמן בבקרים ומזון שלא דורש בישול או הכנה הוא מאוד אטרקטיבי עבורם. מגמה זו ממשיכה להקצין וכיום אפילו לזה לאנשים רבים אין זמן. תעשיית חטיפי הדגנים וחטיפי הבריאות גדלה בהדרגה כדי להציע לצרכנים עוד "נוחות, זמינות, בריאות וחיסכון בזמן" ומהווה כחמישית מעסקי חברות דגני הבוקר.

לאחר עשרות שנים בהם חברות דגני הבוקר הוציאו מהדגנים כל ערך תזונתי והוסיפו שלל סוכרים, משפרי טעם ומי יודע מה עוד, הוקמו בארה"ב בשנות ה 70  ועדות ראשונות אשר החלו לבדוק את הנושא ואת התרומה האמיתית של דגני הבוקר לבריאות, כמובן נמצא שרובם הגדול (כשני שליש) היוו פשוט קלוריות ריקות בעלות ערך תזונתי אפסי אשר גרמו בעיקר נזק לבריאות. או אז החל טרנד של הפיכת דגני הבוקר לבריאים יותר (או מזיקים פחות) ע"י הוספת סובין, סיבים, חזרה לשימוש בדגנים מלאים והעשרת הדגנים בויטמינים ומינרלים שונים. כלומר חברות הדגנים זיהו את המצב ורכבו על הטרנד הבריאותי בשביל למתג את המוצרים שלהם מחדש. חברות הדגנים מנצחות שוב.

כשבבריטניה הרגולטרים עשו משהו חשוב ומשמעותי (בסביבות 2006) והגבילו פרסום של מוצרים עתירי שומן, סוכר או מלח בתכניות טלביזיה של ילדים, תעשיית דגני הבוקר מיהרה להקשיב לדרישות ולהציע מוצרים חדשים מופחתי סוכר ומלח ועשירים בסיבים, מינרלים וויטמינים על מנת להתאים את עצמם לסטנדרטים החדשים. כמה חבל שהם לא עושים זאת ביוזמתם ורק כאשר הרווחים שלהם באיום הם מוכנים לעשות משהו למען הבריאות של הלקוחות וגם זה כמובן בערבון מוגבל.

זה כבר נושא אחר, אבל ברור שלצירוף דגני הבוקר לתעשיית החלב כארוחת הבוקר המושלמת יש גם חלק לא קטן בצמיחתן המטאורית של שתי התעשיות.


כמובן שלדגנים מלאים כארוחת בוקר יש פוטנציאל תזונתי גבוה, אבל לא צריך בשביל זה לרוץ לקנות קופסאות בסופר.
ואם כבר קונים, השקיעו רגע לקרוא את הרכיבים שבמוצר כדי לבחור את החלופה הפחות גרועה ויותר מזינה עבורכם ועבור משפחתכם. רוצים לעשות את זה לבד?

מתכון לארוחת בוקר מזינה ומשביעה ומתאימה במיוחד לחורף:

  1. קנו שיבולת שועל גסה, הוסיפו לה מעט מים חמים להשרייה מהירה (כמה דקות) או מים קרים להשרייה ארוכה יותר.
  2. ניתן במקום להוסיף מעט יוגורט למי שאוכל מוצרי חלב, או חלב שקדים/סויה/אורז לטבעונים שבינינו.
  3. הוסיפו מעט אגוזים וזרעים למיניהם (למשל זרעי דלעת, צ'יה, שקדים, זרעי פשתן טחונים, גרעיני חמניות ועוד).
  4. ניתן להוסיף מעט שמן קוקוס או ממרח שקדים להעשרת המתכון.
  5. למי שזקוק להמתקה, הוסיפו מעט סילאן או דבש.
  6. שיהיה בתיאבון.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם:
למה כדאי לכם לאכול נבטי חילבה
מתכון טבעוני לירקות בתנור
תזונה נכונה לחולי לב