על אחריות ובחירה - קטע מתוך הספר הנדסה פנימית של סדגורו

 קראתי לאחרונה את הספר של סדגורו - הנדסה פנימית, שיצא בתרגום לעברית בהוצאת אסטרולוג. הספר מחבר רעיונות וטכניקות תרגול מעולם היוגה, אנקדוטות וסיפורים קצרים ומשלב איתם את הסיפור והידע החוויתי של סדגורו למטרות איזון ושינוי הגוף נפש בדרך היוגה. את הספר תרגם יונתן ריכטר שנרצח במסיבה ברעים כשהתנדב בארגון "אנשים טובים".

אחד הפרקים בספר מתעסק בנושא החשוב של אחריות ובחירה, ואני מביא ממנו כמה קטעים קצרים:

"אז מי אחראי? זו שאלה גדולה, בוא ננסח את השאלה באופן מדויק יותר: מי אחראי לכך שאתה כפי שאתה ברגע הזה? הגנים שלך? אבא שלך? אמא שלך? בת הזוג שלך? אלוהים? הממשלה? כל התשובות נכונות? כך הוא המצב בכל מקום. שאל מישהו למה אתה במצב הזה? במהרה תגיע התשובה: אתה יודע, כשהייתי ילד, ההורים שלי... אותו סיפור ישן עם כמה שינויים קלים."

"איכות חיינו נקבעת על ידי יכולתנו להגיב למגוון המצבים המורכבים שאנחנו פוגשים. אם היכולת להגיב בצורה אינטליגנטית, מתוך מסוגלות ורגישות, נפגמת כתוצאה מגישה כפייתית או תגובתית, אנחנו משועבדים לסיטואציה. המשמעות היא שאפשרנו לנסיבות ולא לעצמנו, לקבוע את טבעה של חוויית החיים שלנו."

"אחריות אין פירושה לקחת על עצמנו את עול העולם. אין משמעה לקחת אשמה על דברים שעשינו או לא עשינו. אין משמעה לחיות במצב של אשמה תמידית. הפירוש של אחריות הוא פשוט היכולת שלך להגיב..כל מה שנדרש הוא שתבין שאתה אחראי לכל מה שאתה ולכל מה שאתה לא, לכל מה שעשוי לקרות לך ולכל מה שעשוי לא לקרות לך."

הערה: באנגלית המילה Responsibility - אחריות, מורכבת מצמד המילים Response - Ability - שפירושן יכולת תגובה.

"רק אם תבין שאתה אחראי, יהיה לך החופש ליצור את עצמך כפי שאתה רוצה להיות, ולא כתגובה למצבים שבהם אתה נמצא. תגובתיות היא שיעבוד. אחריות היא חופש.. ייתכן שהחיים החיצוניים שלך לא יהיו בשליטתך במאת האחוזים, אבל החיים הפנימיים שלך תמיד יהיו בשליטתך."

"הגיע הזמן לעשות עוד הבחנה. אחריות היא לא תגובה אבל היא גם לא פעולה. אחריות ופעולה שייכות לשני מימדים שונים. היכולת להגיב נותנת לך את החופש לפעול. היא גם נותנת לך את החופש לא לפעול. היא מושיבה אותך במושב הנהג של החיים שלך. היא נותנת לך את הכוח להחליט על טיבן והיקפן של הפעולות שתרצה לבצע. אחריות היא לא פעולה כפייתית. היא מאפשרת לך את בחירת הפעולה."

"היכולת שלי להגיב היא בלתי מוגבלת, אבל היכולת שלי לפעול היא מוגבלת. אני אחראי במאת האחוזים לכל מה שאני ולכל מה שאני לא, ליכולות שלי ולמוגבלויות שלי, לשמחות שלי ולאומללות שלי. אני זה שקובע את טבעה של החוויה שלי בחיים האלה ומעבר להם. אני היוצר של חיי."


הספר הנדסה פנימית של סדגורו

אולי יעניין אותך לקרוא גם: