טיפים ועצות למי שסובל מחום הקיץ

נתחיל מתזונה מתאימה לקיץ
בקיץ לאנשים רבים אין הרבה תיאבון, אז אפשר בהחלט לאכול בקיץ קצת פחות אבל חשוב לקבל תזונה אשר תספק לנו את כל הרכיבים התזונתיים, לא תעייף אותנו ותיתן לנו אנרגיה וכוח לעבור את הקיץ בשלום. מומלץ לאכול מזונות בעלי אפקט מקרר למשל לאכול יותר ירקות ירוקים כמו מלפפון, חסה, וקישוא, לאכול יותר נבטים ונבטוטים מסוגים שונים, לאכול וליהנות ממגוון פירות העונה אשר עשירים בנוזלים מרווים.
מבין הדגנים אורז בסמטי וחיטה נחשבים יותר מקררים -  אפשר למשל לאכול סלט בורגול עם עלים ירוקים קצוצים. ובין הקטניות מומלץ על אכילת מאש. עבור הכנת האוכל כדאי להשתמש בדרכי הכנה קלילות יותר כמו אידוי והקפצת ירקות, אכילת סלטים חיים, השריית והנבטת דגנים וקטניות.
כדאי לשלב במהלך היום שתיית תה וחליטות עם עלים מקררים ומרגיעים כמו נענע, זוטא ולואיזה ואפשר ליהנות מדי פעם ממיץ ירקות או פירות טבעי או שייק ירוק שמספק לגוף נוזלים בריאים ועשירים ברכיבים תזונתיים. 

שינויים והתאמות באורח החיים
חשוב להבין כי לגוף יש יכולות וויסות טמפרטורה טבעיות אבל צריך לנהוג בתבונה כדי לעזור לו, למי שסובל מהחום מומלץ לעשות מספר התאמות באורח החיים למשל:
  • להקטין שהות ופעילות מרובה בשעות החום בשמש ולדאוג לשעות צל.
  • בבית אפשר לאחסן שטיחים, ללכת יחפים על הרצפה, לדאוג להצללה ואוורור ולהשתמש פחות בתאורה זאת על מנת להקטין את עומס החום בבית.
  • כשאפשר ובשעות מתאימות מומלץ לצאת למקומות פתוחים בהם יש הרבה ירוק ו/או מקור מים וקצת בריזה וכמובן לטבול בים או בריכה אם יש בסביבה.
  •  גם בקיץ חשוב להמשיך לעשות פעילות גופנית, אנשים אשר נמצאים בכושר ועושים ספורט באופן קבוע יכולים לשמור על טמפרטורת גוף יציבה יותר ולהכיל את החום החיצוני טוב יותר.  בקיץ עדיף לעשות ספורט בשעות הבוקר המוקדם או הערב ולמי שאוהב ויכול לשחות בבריכה או בים, כדאי מאוד.
  • ואחרון חביב לתת מנוחה למערכות הגוף השונות, פעילות רבה יוצרת חום פנימי ומעייפת יותר בקיץ. בנוסף חום הקיץ הישראלי גורם אצל אנשים רבים לעצבנות וחוסר סבלנות שרק מחריפים את תחושת החום כך שלמנוחה יש ערך חשוב עוד יותר מבדרך כלל.

רק לראות את זה מקרר קצת, תמונה מדף הפייסבוק beautiful planet earth
שימוש במזגן
אחד הדברים המעניינים אליהם אפשר לשים לב הוא שאנשים אשר משתמשים הרבה מאוד במזגן סובלים יותר מחום ומתלוננים עליו יותר, די הגיוני שאחרי שיושבים במזגן שמכוון על 19 מעלות ויוצאים החוצה מקבלים הלם מהחום הישראלי. מעבר קיצוני תדיר בין טמפרטורות מבלבל את הגוף ויכול ליצור חוסר איזון. בנוסף אפשר לראות עובדי משרד רבים סובלים בקיץ מצינון או מחוסר אנרגיה. אז אם אתם עובדים במקום ממוזג שעות רבות נסו לפעול למען העלאת הטמפרטורה במספר מעלות, נניח ל 25, זה גם אקולוגי יותר, גם חסכוני יותר וגם בריא יותר.

יוגה לקיץ
בקיץ אנו עושים גם תנוחות יוגה ותרגילים אשר יעזרו לקרר ולהרגיע את הגוף. תרגיל נשימה אחד הוא Sheetali Pranayama ( Sheet  בסנסקריט - קר ). תרגיל נשימה זה עוזר לקרר את הגוף, להרגיע את התודעה ולהשרות רגעי קרירות ביום קיץ חם. נעשה אותו כך: נמצא תנוחת ישיבה נוחה, נעצום עיניים ונשים לב לנשימה הטבעית שלנו. נוציא את הלשון החוצה ונגלגל את צידי הלשון מעלה כך שנוצרת מעין מנהרה קטנה. ניקח שאיפה דרך הפה ונכוון את האוויר אל החיך העליון ונרגיש תחושה מקררת, בסוף השאיפה נכניס את הלשון נסגור את הפה ונוציא אוויר דרך האף. השאיפה תייצר צליל שריקה שמזכיר את הרוח (וגם זה עוזר לקרר קצת את האווירה).  
מבחינת תנוחות יוגה, כפיפות פשוטות קדימה, למשל תנוחת עובר או כפיפה קדימה בישיבה מזרחית, בשילוב נשיפות ארוכות עוזרות על מנת להרגיע. בנוסף מומלץ לתרגל את תנוחת ההרפיה היוגית – שוואסנה בשילוב תרגילי נשימה מרגיעים ולקבל קצת מנוחה איכותית לגוף ולנפש. 

שיהיה קיץ נעים.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם:
3 מתכונים קרירים לקיץ