קטע מתוך הספר המומלץ של טיך נאת האן - השלום הוא בכל צעד

 העדר  מטרה

במערב כולנו מכוונים להשגת מטרה. אנו יודעים לאן אנו רוצים להגיע ואנו מאוד מכוונים להגיע לשם. זה אולי מועיל, אבל לעתים קרובות אנו שוכחים ליהנות בדרך לשם.

בבודהיזם יש מלה שפירושה "העדר משאלה" או "העדר מטרה", הרעיון הוא שאינך מציב משהו לפניך ורודף אחריו, משום שכל הדברים נמצאים כבר כאן, בתוכך. כשאנו מתרגלים מדיטציה בהליכה, איננו מנסים להגיע למקום מסוים. אנו רק צועדים צעדים שלווים ומאושרים. אם נמשיך לחשוב על העתיד, על מה שנרצה להגשים, נאבד את צעדינו. זה נכון גם לישיבת המדיטציה. אנו יושבים רק כדי ליהנות מישיבתנו, איננו יושבים כדי להגיע למטרה כלשהי. זהו דבר חשוב למדי. כל רגע של ישיבת מדיטציה מחזיר אותנו אל החיים, ועלינו לשבת בדרך שניהנה מישיבתנו במשך כל הזמן שאנו עושים זאת. בין אם אנו אוכלים תפוז, שותים כוס תה, או מודטים בהליכה, עלינו לעשות זאת בדרך של "העדר מטרה".

לעתים קרובות אנו אומרים לעצמנו, "אל תשב ככה סתם, עשה משהו!", אבל כשאנו מתרגלים מודעות, אנו מגלים משהו לא רגיל: אנו מגלים שהההפך מזה יכול להיות מועיל יותר: "אל תעשה משהו, שב!" עלינו ללמוד לעצור מזמן לזמן כדי לראות בבהירות. תחילה תיראה אולי העצירה כמין התנגדות מסוימת לחיים המודרניים, אבל אין זה כך. אין זו סתם תגובה; זוהי דרך חיים. ההישרדות של האנושות תלויה ביכולתנו לחדול מריצתנו.. "עצירה" איננה רק עצירת השלילי, אלא מתן מקום לריפוי חיובי. זוהי מטרת התרגולת שלנו - לא להימנע מן החיים, אלא להתנסות ולהוכיח שהאושר בחיים אפשרי עכשיו וגם בעתיד.


הנזיר טיך נאת האן

טיך נאת האן היה נזיר בודהיסטי ויאטנמי, סופר, משורר, פעיל שלום וסביבה. את רוב חייו בילה בגלות מויאטנם בעיקר בצרפת שם הקים את מרכז וקהילת Plum Village המוקדשת לעקרונות הבודהיזם המעורב, אי אלימות וצדק חברתי. הוא כתב עשרות ספרים ונחשב לאחד הנזירים הבודהיסטיים המפורסמים והמשפיעים ביותר. נפטר בינואר 2022 בגיל 95.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם:

המשל הבודהיסטי על שני הנזירים

על גנדי - חייו ועקרונותיו