בריאות מתחילה ב- ת'

הפעם אני מציג את מודל 6 ה- ת' שעליו חשבתי לאחרונה.
6 עקרונות שמתווים דרך לחיים ארוכים, בריאים ומאושרים יותר:

תורשה, תנועה, תזונה, תובנה, תמיכה/תרומה, תחביבים


תורשה

מודלים אשר מנתחים את הגורמים אשר משפיעים על בריאות ואריכות חיים חלוקים לגבי מידת החשיבות של התורשה והגנטיקה שלנו כגורם המרכזי המשפיע. ברור שיש לתורשה חשיבות אך אני נוטה לחשוב שלבחירות שלנו ולאופן בו אנו חיים יש משקל רב יותר שיכול פעמים רבות לנצח את ה"חבילה" אשר קיבלנו בגנים. בין אם יש או אין לנו במשפחה מאריכי חיים ואנשים בריאים, כדאי לנו להשקיע בבריאות שלנו וידע על התורשה שלנו יכול לעזור. אם נדע לאילו מחלות אנו נוטים גנטית ואף סביבתית מהבית והמשפחה בהם גדלנו נוכל להשקיע במניעתן מבעוד מועד ולהתאים את אורח חיינו בצורה מיטבית. איך עושים את זה? ישנן היום יותר ויותר בדיקות גנטיות רלוונטיות אשר ניתן לעשות וזה תחום שהולך ומתפתח אך עדיין מורכב ויקר יחסית. אפשר להתחיל במשהו פשוט יותר, לברר בקרב בני המשפחה מאילו סימפטומים, מחלות ומצבים בריאותיים שונים סובלים או סבלו, לזהות אם גם לכם יש נטיות דומות ולקחת בחשבון שאולי יהיו בעתיד. בנוסף להבין איזה מבנה גוף, מזג ותכונות ירשנו אשר משפיעים על מי אנחנו וכיצד כדאי לנו לחיות בצורה מיטבית.

תנועה

תנועה היא בבסיס חיינו, אנחנו לומדים לנוע ולהניע את גופנו הרבה לפני שאנו לומדים דברים אחרים. אורח החיים המערבי מפתה אותנו להפסיק לנוע כחלק משגרת יומנו, אנשים רבים מבלים את יומם במעבר משכיבה (בשנתם), לישיבה (במכונית ובעבודה) ושוב לישיבה או שכיבה (מול הטלוויזיה) וחוזר חלילה. על מנת לשמור על בריאות הגוף הכרחי להישאר פעילים, ניתן לעשות זאת גם ע"י זמן ייעודי אותו אנחנו מקדישים לפעילות גופנית ועדיף שתהיה מגוונת ולא פחות חשוב מכך ע"י שילוב יותר תנועה כחלק מחיי היום יום שלנו, במטלות בבית, כדרך הגעה ממקום למקום ברגל או באופניים, במשחק עם הילדים, בהליכה עם הכלב ועוד כיד הדמיון הטובה.

תזונה

תזונה בריאה ומותאמת אישית היא אחד הכלים החשובים ביותר לשיפור הבריאות, החיוניות ומצב הרוח שלנו. אני כותב הרבה בבלוג על תזונה בריאה ולכן לא ארחיב הפעם יתר על המידה. רק אומר שכל אחד מאיתנו צריך לעשות דרך בעניין התזונה שלו, אין תזונה או דיאטה שמתאימה לכולם. תזונה היא עניין דינמי שאמור ויכול להשתנות בהתאם למגוון גורמים כמו גיל, מצב גופני, אורח חיים, עונות השנה וצרכים שונים. לכולנו מערכת יחסים מורכבת עם אוכל, זה לא הופך את זה ליותר קל אבל משעמם בטוח לא יהיה.

תובנה

הן במסורת היוגה והן בעולם הפסיכולוגיה קיימת חשיבות רבה להתבוננות עצמית אשר מובילה אותנו לתובנות שונות לגבי החיים שלנו. תובנות ניתן לקבל בעזרת טיפול פסיכולוגי, מדיטציה, קריאה ולימוד מספרים, מאנשים משמעותיים עבורנו ועוד. דרך זו מובילה אותנו להכיר את עצמנו טוב יותר וכך מאפשרת לנו לחיות יותר בשלום עם עצמנו, למצות את הפוטנציאל שלנו בתחומי החיים השונים ולנהל מערכות יחסים בריאות יותר עם הסביבה. אם ניקח את השאלה המפורסמת מסרט המטריקס: איזה כדור תרצה לקחת, זה שישאיר אותך בעולם המלאכותי והנחמד או זה שיחשוף בפניך את האמת הלפעמים מרה, אני חושב שאבחר כמעט תמיד לדעת את האמת גם אם היא פחות נעימה. יחד עם זאת יש תובנות שלוקח זמן להבין ולהפנים, אז סבלנות.

תמיכה ותרומה

מערכות התמיכה והקשרים החברתיים שלנו הן חלק קריטי מבריאות פיזית ונפשית. יש המון מחקרים על הנושאים הללו, אבל נראה לי שכולנו יודעים גם בלי המחקרים עד כמה זה חשוב. להיות חלק מקשר, ממשפחה, מקהילה, להרגיש שיש לך על מי לסמוך בשעת צרה ולתת בחזרה, שיש לך עם מי לחלוק את הרגעים הקשים והמהנים ושאתה לא לבד ביקום. כשאני מדבר על תרומה, אין כוונתי רק לתרומה כספית אפילו שגם זה מנהג יפה וחשוב, אלא תרומה במובן כללי יותר של נתינה ונדיבות, תחושה שאתה משמעותי ותורם עבור אחרים והסביבה ודרך זה גם לעצמך. תחום הפסיכולוגיה החיובית אשר חוקר בין השאר את הגורמים לאושר אצל אנשים מוצא באופן עקבי ובמגוון מחקרים שנתינה, התנדבות ותרומה מסייעות לאנשים להאריך חיים ולהיות מאושרים יותר. הרחבתי על זה בפוסט קודם בנושא נתינה והתנדבות כאסטרטגיה לאושר. אם תתרמו ותתנו לאחרים מתוך מקום כנה ואמיתי, הקרמה שלכם תהיה מבסוטה :) והחיים יעניקו לכם שפע בחזרה.

תחביבים

לצערי ההבטחה של העולם המודרני לשעות פנאי לא כל כך מתממשת. רבים מאיתנו נמצאים במירוץ מתמיד בין קריירה, משפחה ולימודים ולא נשאר לנו זמן אפילו לחשוב על תחביבים ועיסוקי פנאי. אבל אסור לוותר, זה חשוב והכרחי לבריאות הנפשית שלנו עכשיו, ועוד יותר חשוב לאנשים מבוגרים אשר מסיימים מחויבויות של עבודה ומשפחה ומוצאים עצמם עם עודף זמן. דרך התחביבים שלנו אנחנו לומדים ומתפתחים, מאפשרים ביטוי ליצירתיות, מכירים אנשים חדשים או פוגשים חברים, מקבלים השראה והכי חשוב נהנים. אם גם אם זה לכמה דקות ביום אל תזניחו את התחביבים שלכם או בחרו חדשים אשר יותר מתאימים לכם היום.

ולסיום עוד ת אחת חשובה לחיים בריאים ומאושרים

תודה