עקרונות תזונה ובריאות לאביב ומתכון בריא

אז אתחיל עם מתכון בריא ואביבי ודרכו אביא בהמשך כמה עקרונות לתזונה ובריאות לקראת האביב (אפשר לדלג ישר לעקרונות). המתכון זכה לשם "מסיבת ירוקים" ע"י ענת היקרה, ואני מודה לה שהיא ממשיכה להגיע מדי פעם לארוחות אצלי, לנסות דברים ולאתגר את מערכת העיכול שלה :)

מתכון לירוקים מוקפצים : מסיבת ירוקים
מאחר ואני אוהב לבשל בבית ולאכול בריא ולא תמיד יש לי הרבה זמן או אנרגיה לבישולים והכנות ארוכים אני משתדל לאסוף מתכונים פשוטים ומהירים להכנה אשר לא ידרשו יותר מדי משאבים, המתכון הזה בהחלט עונה לקריטריון הזה. כרגיל, ניתן לשדרג את המנה ע"י הוספת מרכיבים ותבלינים שונים בהתאם למה שאתם אוהבים ויש בבית.

רכיבים (2-3 מנות)
2 קישוא או זוקיני
עלים ירוקים מסוגים שונים לפי הטעם: תרד, מנגולד, קייל, חוביזה, עלי בייבי, סלרי  - יש לקחת בחשבון שהם מאבדים משמעותית מהנפח שלהם עם ההקפצה, אז צריך כמות די גדולה.
תבלינים לפי הטעם, אפשר להסתפק במלח ופלפל, תבלינים נוספים המומלצים לאביב ויכולים להתאים: בזיליקום, שומר, שמיר, עירית, בצל ירוק, רוזמרין, כוסברה ופטרוזיליה.
שמן זית, מיץ מלימון אחד קטן
גרעיני חמניות, שומשום, דלעת או אגוזים שונים
נבטוטים של מאש או עדשים
שעועית ירוקה / אפונה ירוקה (לא חובה)
ווק או מחבת גדולה להקפצת התערובת.

מסיבה ירוקה ומקפיצה: שעועית ירוקה, תערובת עלים, נבטי עדשים וגרעיני חמניות
אופן הכנה
  • לחתוך את הקישוא/זוקיני לרצועות 
  • לחתוך את העלים השונים לרצועות או חתיכות אבל לא לקצוץ קטן מדי
  • (למי שמוסיף שעועית או אפונה לקטום את הקצוות ואפשר לאדות לכמה רגעים במים רותחים לפני הוספה לווק, זה עוד ימשיך להתבשל בהקפצה אז לא צריך יותר מדי)
  • לשים את הווק על אש בינונית, להוסיף מעט שמן זית
  • מתחילים עם רצועות הקישואים
  • מוסיפים את העלים ומעט מים, העלים יאבדו הרבה מהנוזלים שלהם ויהפכו קטנים יותר וקלים יותר לערבוב
  • מוסיפים את הנבטוטים 
  • מתבלים במיץ לימון, מלח ופלפל, אפשר גם מעט רוטב סויה או תבלינים אחרים למי שאוהב
  • מערבבים, ככל שנשאיר יותר על האש כך הרכיבים יהיו יותר רכים, לבחירתכם.
  • מורידים מהאש
  • מוסיפים את הגרעינים והאגוזים ומערבבים שוב 
הגשה
אפשר להגיש את המנה בנפרד כמנת פתיחה או תוספת,
אפשר להגיש על אורז/קוסקוס/פסטה
אפשר לשלב בהקפצה אורז מבושל
אפשר לאכול גם קר

ועכשיו לכמה עקרונות תזונה בריאה כלליים יותר בהם השתמשנו במתכון ורלוונטיים לאביב

שימוש בעלים ומזונות ירוקים
בעלים ירוקים אין שומן וכולסטרול, הם דלי קלוריות, עשירים בסיבים תזונתיים,כלורופיל, חומצות אמינו וויטמינים ועוזרים לאזן את מאזן החומציות בגוף. בניגוד לתפיסה שעלים ירוקים הם אוכל של ארנבות, פילים וגורילות צוברים את מסת השריר שלהם בעיקר מעלים ירוקים, כך שהטיעון שמי שרוצה מסת שרירים לא יכול להסתמך על תזונה צמחונית ועלים ירוקים טועה בגדול. בתקופת האביב קיים מגוון עשיר של עלים ירוקים, ואפשר לראות זאת בשווקים ובחנויות. לפי הרפואה סינית ומה שקורה בטבע, ירוק הוא צבע האביב כך שמומלץ לצרוך מזונות ירוקים. צריכת עלים ירוקים בתקופה זו אם כך עונה על עיקרון תזונתי וגם אקולוגי חשוב של צריכה של ירקות ופירות העונה. כדאי לקחת בחשבון שחלק מהירוקים מרוססים בצורה די משמעותית ביחס לירקות אחרים, אז אם אפשר לצרוך אורגני או טבעי עדיף.

ערוגה ירוקה ופורחת בחווה ואדם
אופן הבישול
בתזונה חורפית משתמשים יותר בבישול ארוך, קדירות, מרקים, תבשילים, במיוחד אם משתמשים בירקות ומוצרים אשר מתאימים יותר לסוג בישול זה. עם המעבר לאביב ולקראת הקיץ אפשר להתחיל לעבור לאופני בישול קלילים יותר כמו הקפצה ואידוי, הם גם מהירים יותר להכנה, גם שומרים על יותר ערכים תזונתיים של הרכיבים ואנרגטית מתאימים יותר לתזונה של אביב.
שימוש בטעמים: טעם חמוץ
לפי הרפואה הסינית, הטעם החמוץ מקושר לכבד ולפונקציות של ניקוי ופירוק רעלים, תהליך שחשוב לעשות במיוחד באביב, לאחר כל מה שצברנו בחורף. מכאן שאפשר לשלב בתקופה זו מעט יותר את הטעם החמוץ בתזונתנו,  אני משתמש בעיקר בלימון. הטעם החמוץ הולם יפה את הירוקים ומוסיף רעננות למנה.
נבטוטים
האביב הוא תקופה של התחדשות, לבלוב, צמיחה, אנרגיה שמתחילה להתעורר ולנוע כלפי מעלה והחוצה, מתוך מחשבה שאותם תהליכים אשר מתרחשים בטבע גם מתרחשים בגופנו ונפשנו. בהתאם לכך מומלץ בתקופה זו לאכול יותר נבטוטים ונבטים אשר מייצגים את תהליך הצמיחה וההתעוררות בטבע. אני אוהב בעיקר נבטוטים של מאש ועדשים, הם גם די פשוטים להנבטה ביתית ומשתלבים טוב בצבע הירוק עליו דיברנו.
פעילות גופנית
זה לא בהכרח קשור ישירות למתכון, אפילו שאפשר ומומלץ לקטוף עלים מהגינה ומהטבע למי שיש גישה ואפשר לעשות קצת מתיחות בזמן שמבשלים. בכל אופן, בתקופת האביב מומלץ להיות אקטיביים, לצאת לטבע, לפארק או לים וליהנות מהשמש, ללכת, לרוץ, לנסוע על אופניים, לתרגל יוגה, לעורר ולהניע את הגוף ולמתוח את השרירים והגידים אשר אולי התקצרו בזמן החורף.