נתינה והתנדבות - אסטרטגיה לאושר

נתחיל עם ציטוט של לאו טסה שאהבתי:
"בגלל מקרה הגורל, אדם עשוי לשלוט בעולם לתקופה, אבל בגלל מעלות של טוב לב ונתינה אדם ישלוט בעולם לתמיד"
תחום הפסיכולוגיה החיובית המתפתח חוקר את הסיבות והמעשים אשר גורמים לאושר אצל בני אדם.
אחת האסטרטגיות אשר נמצאה במגוון מחקרים קשורה לרמות אושר וסיפוק אצל בני אדם (על אף שלא תמיד נמצאה כגורם סיבתי לכך)  היא נתינה ונדיבות לאחר. הצוות של ניק מרקס, כלכלן בכיר וחוקר רווחה (well being) אשר פיתח מדד אשר משלב בדיקת תוחלת חיים, רמת אושר, וטביעת רגל אקולוגית, ציין את הנתינה כאחת מחמש פעולות יומיומיות המומלצות לכל אזרח כדי להאריך חיים להיות מאושר יותר.
נתינה תוביל לחיוך אצל הנותן והמקבל
הנתינה מתרחשת כל הזמן, חלקנו עוסקים בה באופן יום יומי בלי לתת לזה הרבה תשומת לב. זה יכול להיות עזרה לחבר או בן משפחה, תרומת זמן או כסף לפעילות של עמותה, התנדבות חד פעמית או קבועה במסגרת מטרה אשר בה אנחנו מאמינים, וגם "סתם" חיוך למוכר בסופר או עזרה לאישה עם עגלה של תינוק לעלות את המדרגות.
זהו כמובן לא רעיון חדש, לאורך ההיסטוריה האנושית, אנשי דת מכל הדתות, פילוסופים, פילנטרופים ואנשים מכל הגוונים עושים זאת וממליצים לעשות זאת וכנראה שיש סיבה.
בין הסיבות מדוע נתינה גורמת אושר אפשר למנות:
  • היא עוזרת לנו לתפוס אחרים באופן חיובי יותר ולהרגיש חמלה
  • היא עוזרת לשיפור הדימוי העצמי שלנו ויוצרת תחושה של מימוש ועשייה
  • היא מעניקה לנו פרספקטיבה ולעתים עוזרת להעריך טוב יותר את מה שיש לנו
  • היא יכולה להביא להערכה, תגובות חיוביות וקשרים טובים יותר עם הסובבים אותנו
  • היא באמת עוזרת לאחרים ויוצרת שינוי חיובי
סוניה ליובומירסקי, פסיכולוגית, חוקרת אושר ומחברת הספר "הדרך אל האושר" מציינת בספרה כמה נקודות מעניינות לגבי נתינה שתעזור לנו להרגיש מאושרים יותר:
העיתוי והמינון חשובים: אם נעשה מעט מדי לא נרגיש את זה, אם עושים הרבה מדי למען אחרים בלי לשים גבולות אפשר בסופו של דבר לחוש תשישות, עומס או תחושה של ניצול על אף הכוונות הטובות. בנוסף כדאי לעשות דברים אשר חורגים מהשגרה שלנו כדי שנרגיש אותם ואת האפקט שלהם.
שרשרת הנדיבות: הפעולה החיובית שלכם עשויה להתחיל מעין אפקט דומינו ולהשפיע על המקבל לעשות משהו טוב למישהו אחר. לפני זמן מה רץ בפייסבוק קליפ שמציג את הרעיון בצורה יפה (אולי טיפה ארוך ומשוחק מוגזם אבל שווה צפייה :)


כל אחד יכול לתת: לא צריך כשרון, זמן או כסף בשביל להיות נדיב וכל אחד יכול למצוא את ההזדמנויות שמתאימות לו, בין אם זה מעשים קטנים או גדולים, לזרים או לקרובינו.

בעולם היוגה, נתינה נקראת דאנה - dana  - היא אחת מ 10 הניאמות - עקרונות התנהגות מומלצים, וכוונתה לתת מבלי לצפות לתמורה, אפשר לטעון שלכל מי שנותן יש מטרה או אינטרס משלו, אין ספק שלכוונה שמאחורי הנתינה יש משמעות, בסופו של דבר העיקר שנעשה זאת. אחת הדרכים אשר ממששות את הנתינה בעולם זה, היא נזירים ומורים אשר מסתובבים ומעניקים ידע עבור תרומה, ובכך נותנים הזדמנות למקבל להעניק לפי רוחב ליבו ולתרגל נתינה.

ארצנו הקטנה התברכה בשלל עמותות ואנשים אשר עושים מעשים טובים למען הזולת, זה נכון שהן נפוצות מאוד גם בגלל חוסר התפקוד של המערכת הציבורית בתחומים שונים, יחד עם זאת הן מאפשרות לאנשים רבים למצוא אפיק מתאים ויצירתי להיות מעורבים, לקחת חלק בקהילה וליהנות מפירות הנתינה.
דוגמא ליוזמה נחמדה, היא יום מעשים טוב  המתרחש השנה ב 20.3.12 והוציא בשנה שעברה לפועל אלפי פרויקטים ברחבי הארץ.

מוזמנים לתרגל נתינה, ע"י פידבק חיובי לפוסט והעברתו הלאה :)
מי שרוצה לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, עקבו אחרי בפייסבוק