דיאטת DASH - דיאטה להורדת לחץ דם ומשקל

דיאטת DASH (ראשי תיבות של  Dietary Approaches to Stop Hypertension )
פותחה ע"י המכון הלאומי האמריקאי לבריאות כדי להתמודד עם מגיפת לחץ הדם הגבוה בקרב האמריקנים. כאשר כ 1 מתוך כל 3 אמריקאים סובל מלחץ דם גבוה, אפשר בהחלט לקרוא לזה מגיפה.
בין מטרות הדיאטה הזו ליצור תפריט תזונה בריא אשר מוריד את כמויות המלח והנתרן, לעזור לאנשים לשמור על משקל תקין, לעודד פעילות גופנית של לפחות 30 דקות ביום במשך רוב ימות השבוע ולהפחית למידה סבירה שתיית אלכוהול.
מחקרים הראו שדיאטת DASH יעילה להורדת לחץ דם ובנוסף להורדת משקל והפחתה של אבנים בכליות והיא נתמכת כיום ע"י מספר גופים רפואיים וציבוריים בארה"ב, מאחר והיא פותחה ע"י גופים ציבוריים אחד היתרונות שלה הוא בכך שהיא פתוחה ונגישה לקהל ללא עלות וניתן להוריד מדריך מפורט של התכנית בקישור הזה, שם ניתן למצוא הסברים וטיפים הקשורים למרכיבי הדיאטה ויישומה.

הדיאטה (בפרט ביחס לתזונה אמריקאית ממוצעת) עשירה בירקות, פירות ודגנים (המלצה למלאים), היא כוללת מעט (שוב יחסית) מוצרי חלב דלי שומן ומוצרים מן החי, ומעט אגוזים, זרעים וקטניות. הדיאטה מנסה להעלות צריכה של רכיבים תזונתיים אשר נחשבים כתומכים בהורדת לחץ דם והורדת כולסטרול: אשלגן, מגנזיום, סידן וסיבים תזונתיים. ומפחיתה צריכה של מזונות מומתקים, שומן רווי, בשר אדום ומשקאות ממותקים.
לפי תכנית הדיאטה, לכל אדם מתאימים סך קלוריות יומי בהתאם לגיל, מין ורמת פעילות, ואז בהתאם לסך הקלוריות מומלצת צריכת מספר מנות יומיות אשר גודלן מוגדר עבור כל קבוצת מזון, כדוגמא עבור דיאטה של 2000 קלוריות ביום DASH ממליצה על 6-8 מנות של דגנים (עדיף מלאים), 4-5 מנות ירקות, 4-5 מנות פירות, 2-3 מנות של מוצרי חלב נטולי או דלי שומן, עד 2 מנות של בשר רזה, דגים או ביצים, 4-5 מנות שבועיות של זרעים, אגוזים וקטניות, 2-3 מנות של שמנים.

מצורפת פה פירמידת המזון שלהם:

פירמידת המזון של דיאטת DASH להורדת לחץ דם
לדעתי בתור התחלה, ולאנשים אשר אינם מורגלים בתזונה בריאה מבוססת מזון מן הצומח זו דיאטה לא רעה ויחסית פשוטה למעקב ויישום, כך שהיא יכולה לעזור לעשות שינוי ראשוני חיובי בתזונה ובתפיסה לגבי המזון שאנו אוכלים, כמובן שמומלץ לעשות התאמה אישית של הדיאטה הזו או כל דיאטה אחרת בשילוב הקניית אורח חיים בריא כדי לקבל תוצאות אופטימליות.

אולי יעניין אותך לקרוא גם את:
אורח חיים ותזונה לחולי לב וכלי דם
המלצות תזונה של אוניברסיטת הרווארד
איך לחזק את מערכת החיסון