כפיפות לאחור


כפיפות לאחור הן תנוחות יוגה חזקות ומאתגרות. הן פותחות ומגמישות את החלק הקדמי של הגוף ומחזקות את השרירים האחוריים, הן מלמדות אחזקה ויציבה נכונה של הגוף, מעודדות שאיפה ופתיחה של הלב ונותנות לנו הזדמנות להתגבר על פחד ותסכול.

מאחר ואנחנו מבלים זמן רב בתנועה קדימה וכפופים קדימה, למשל מול המחשב, ומאחר וכפיפות אחורה הן לא תנועות שנדרשות ביום יום שלנו, תנועה לאחור הינה תנועה פחות מוכרת לגוף. מה שחדש ולא ידוע יכול לעורר התנגדות וכך תרגול של כפיפות לאחור יכול ולעתים מעורר התנגדות פיזית או פסיכולוגית. טבעי ונורמאלי לחוש תסכול, חשש או אי נוחות כשמתחילים לתרגל תנוחות כמו קוברה, קשת, גמל ועוד תנוחות דומות ובמיוחד מי שסובל מרגישות או מכאבים בגב.
כפיפות אחורה דורשות כוח, אנרגיה ועבודה נכונה של הגוף וכאשר מבוצעות בצורה לא טובה עלולות להותיר אותנו מותשים או עם כאבים. בעזרת סבלנות, תשומת לב ותרגול אפשר ללמוד איך להפיק מהתנוחות הללו את המיטב.
הנה כמה רעיונות כיצד לגשת לתרגול כפיפות אחורה


קשת טובה היא מאוזנת, רציפה ובעלת יסודות חזקים

בכפיפות אחורה אנחנו מחפשים הקשתה שתרגיש טוב. בשביל זה היא צריכה יסודות חזקים ובתנוחות שלנו אלו הן נקודות המגע עם הקרקע: כפות הרגליים, כפות הידיים, הברכיים או מקומות אחרים בגוף אשר יאפשרו לנו להשתרש, לקבל תמיכה מהקרקע וליצור קשת מאוזנת ובריאה.

נסו לשים לב אם יש מקומות בגוף שמרגישים נוקשים או סגורים יותר ומפרים את תחושת הרצף.
בעזרת תשומת לב, נשימה ועבודה ממוקדת עליהם נוכל לעשות שינוי. 

להיכנס לאט אל התנוחה

פעמים רבות אנחנו נוטים בחיים ובתרגול היוגה לרוץ קדימה, להיכנס לתנוחה חזק מדי ומהר מדי ואז לפעמים מפספסים. מומלץ להתחיל עם כפיפות לאחור פשוטות יותר ולהתקדם בהדרגה. עדיף להיכנס לתנוחה לאט, לשים לב מה מתרחש בגוף ולעצור בהתאם למגבלות שלנו באותו הרגע. בביצוע חוזר של כפיפות אחורה, אפשר לנוח במנח ניטראלי בין לבין.
חשוב לזכור שאנחנו מחפשים תנוחה יציבה ונינוחה ולא רק כזו שנראית טוב כלפי חוץ.

לחזור ולתרגל

הדרך הטובה ביותר להתגבר על הקושי הוא להתמודד איתו, כך הגוף לומד להכיר את התחושות וניתן עם הזמן להעמיק את הכניסה לתנוחות. אפשר ומומלץ לשלב כפיפות אחורה באופן קבוע בתרגול היוגה.

כמו כן אפשר לשלב פתיחות קטנות אחורה בחיי היום יום, למשל לקחת רגע (ואין כמו עכשיו) להישען על הכיסא או על הכרית בספה אחורה ו...לנשום.

קצר וקולע

מאחר והתנוחות אינן פשוטות אפשר להתחיל עם שהייה קצרה בתנוחה, אפילו של כמה שניות, או לבצע כניסה ויציאה לתנוחה בתנועה לפני ששוהים בה לפרקי זמן ארוכים יותר.

כך הגוף ילמד להרגיש יותר בנוח בתנוחות הללו ויקטין את ההתנגדות.

להרפות אל תמיכה

מומלץ לעשות גם כפיפות אחורה פסיביות בהן אנחנו נתמכים ע"י בולסטר, בלוק או שמיכה.

כך נוכל לאפשר הרפיה של הגוף אל התמיכה בלי שאנו צריכים להשקיע מאמץ בלהחזיק אותו.
עם הזמן אנחנו לומדים להתמסר אל הפתיחה, לנשום עמוק וליהנות.

תודה על ההשראה ל yogajournal.com ולסטיהננדה.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם:
הכנה לעמידת יוגה על האמות 
תנוחות יוגה לשיווי משקל