מדבריו ומכתביו של סוואמי ויווקננדה

 סוואמי ויווקננדה היה נזיר הודי, תלמידו של ראמאקרישנה ואחד המורים המשמעותיים לראג'ה יוגה, ודנטה (זרם בפילוסופיה ההודית), ושילוב פילוסופיה של המערב והמזרח. הוא תרם רבות לכניסתה של המסורת ההודית לעולם המערבי. ב 1893 הוא הגיע לפרלמנט הדתות שהתכנס בשיקגו שם נאם והיה אחד הדוברים המרשימים. לאחר מכן המשיך ללמד בארהב ובאירופה ולהעביר את תפיסתו ובעיקרה מסר של אחדות ואהבה, מציאת המשותף בין הדתות, כמו גם רצון לעשייה חברתית וחינוכית משמעותית בעיקר בהודו ועבור אוכלוסיות מוחלשות.

יצא לי בעבר לקרוא כמה ספרים שלו על יוגה, מדיטציה ופילוסופיה ולאחרונה קראתי ספר מרתק על חייו ופועלו ובו מובאים רבים ממכתביו לאנשים שונים איתם היה בקשר לאורך השנים, דרך המכתבים אפשר ללמוד הרבה גם על מיהו כאדם, מערכות היחסים שיצר, מה הניע אותו והיה חשוב לו ועוד. הספר נקרא swami vivekananda - the living vedanta.

ברצוני להביא שני תרגומים חופשיים שלי מדברים אשר הוא אמר/כתב ומופיעים בספר ומעבירים בעיני מסר חשוב לגבי הדת ומקומה בעולם, ולגבי מטרת התרגול הרוחני.

החלק הראשון הוא מתוך דברים שאמר בסוף פרלמנט הדתות ב 1893

"אם פרלמנט הדתות הראה משהו לעולם הוא זה, הוא הוכיח לעולם שקדושה, טוהר וצדקה הם לא רכוש בלעדי של אף כנסיה בעולם, ושכל מערכת דת יצרה אנשים ונשים בעלי אופי מרומם. לאור זה, אם מישהו חולם על הישרדות בלעדית של הדת שלו והרס האחרות, אני מרחם עליו מעומקי ליבי, ומציין שעל הלוח של כל דת יהיה בקרוב כתוב על אף ההתנגדות: "לעזור ולא להילחם", "הטמעה ולא הרס", "הרמוניה ושלווה ולא מחלוקת".

החלק השני הוא מתוך אחת ההרצאות שלו על Jnana Yoga - היוגה של הידע -  אשר נערכו בניו יורק ב 1895

"המהות של ודנטה היא שיש רק ישות/אמת אחת ושכל נשמה היא הישות הזו במלואה, לא חלק ממנה. כל השמש משתקפת בכל אגל טל..אנחנו לא טיפות שיפלו לתוך האוקיינוס ויעלמו, כל אחד הוא האוקיינוס השלם והאינסופי, וידע זאת כאשר יצליח להשתחרר מכבלי האשליה. אינסופיות לא יכולה להתחלק.. הכול הוא אחד. הידע הזה יגיע לכולם, אבל עלינו להיאבק כדי להשיגו עכשיו, מכיוון שעד שנשיג אותו לא נוכל לעזור למין האנושי באופן הטוב ביותר."

"אם משהו קרה פעם אחת, הוא יכול לקרות שוב. אם אדם כלשהו הצליח להגיע להארה, גם אנו יכולים. אם איננו יכולים להגיע לשלמות כאן ועכשיו, לא נוכל אף פעם בשום מצב או תנאים אחרים שנוכל לדמיין. אם ישו לא היה מושלם, אז הדת הנושאת את שמו הייתה נופלת. אם הוא היה מושלם, אז גם אנו יכולים. לאדם אשר הגיע להארה לא נשאר כלום למעט ליישם את תובנותיו, הוא חי על מנת לעזור לעולם ואינו מבקש דבר עבור עצמו. מה שמבדיל ומפריד הוא השלילי, החיובי רק מתרחב וגדל. מה שיש במשותף לכולנו הוא הרחב ביותר וזה מהות הקיום שלנו. אל לנו לנסות להיות השומרים של האנושות, או לעמוד כקדושים ולהטיף לחוטאים. עלינו לטהר את עצמנו והתוצאה חייבת להיות שדרך עשייה זו נעזור גם לאחרים."

סוואמי ויווקננדה נפטר בשנת 1902 כשהיה רק בן 39, הספיק המון בחייו הלא ארוכים, ותרם רבות לעולם.

למי שמעוניין אפשר ללמוד עוד על סוואמי ויווקנננדה  בויקיפדיה באנגלית, פה יש תרגום של אודי בילו למאמר מאנגלית שמתאר את הביוגרפיה של ויווקננדה, יש עליו לא מעט סרטים ביוטיוב, למשל זה של נאומו בפרלמנט הדתות משיקגו, וכמובן מומלץ לקרוא מספריו.



אולי יעניין אתכם לקרוא גם:

סוואמי שיבננדה על יוגה ובריאות

על קרישנמצ'ריה - מורה היוגה